Hvordan er interessentledelseskapabiliteten i norsk lakseoppdrettsnæring? : er nivået på interessentledelseskapabiliteten tilstrekkelig for å ivareta næringens omdømme?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140377Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I en verden hvor en stadig økende etterspørsel etter dyreproteiner medfører store miljømessige
utfordringer, befinner det seg i Norge en matprodusent som er i stand til å omsette f6ITåvarer
mer effektivt enn i noen annen matproduksjon; bonden i "den blå åker" -lakseoppdretteren.
Mens produktet laks innehar et godt omdømme, kan man imidlertid ikke si det samme om
produsenten. Norsk lakseoppdrettsnæring nyter ikke omgivelsenes tillit, og er satt under press.
Samtidig oppleves næringen påfallende fraværende i den offentlige diskurs. Hvorfor? Vi har
valgt å tilnælTlle oss spørsmålsstillingen ut fra et strategisk ledelsesperspektiv gjennom å
undersøke om noe av svaret ligger i lakseoppdrettsnæringens kapabilitet med tanke på
handtering av deres mange interessenter. Vår problemstilling er: Hvordan er
interessentledelseskapabiliteten i norsk lakseoppdrettsnæring? Er nivået på
interessentledelseskapabiliteten tilstrekkelig for å ivareta næringens omdømme?
Denne masteroppgaven handler om hvordan åtte virksomheter i norsk lakseoppdrettsnæring
forholder seg til sine omgivelser. Vi har intervjuet totalt åtte infolTllanter, hvor samtlige
innehar topplederposisjon i sin virksomhet. Samlet sett innehar våre infolTllanters
virksomheter opp mot 50 % av matfiskkonsesjonene som var tildelt ved utgangen av 2010 i
N orge. På den bakgrunn finner vi det legitimt å omtale våre infolTllanter som norsk
lakseoppdrettsnæring.
Norsk lakseoppdrettsnæring driver i dag sin virksomhet i turbulente omgivelser. Vi har derfor
med utgangspunkt i R. Edward Freemans klassiske rammeverk for interessentledelse Strategic
Management - A Stakeholder Approach (1984), utarbeidet en kvalitativ undersøkelse baseli
på semi - strukturerte intervju, hvor vi ønsker å avdekke interessentledelseskapabiliteten, i
norsk lakseoppdrettsnæring. Med dette som utgangspunkt ønsker vi, på bakgrunn av vår
forståelse av næringens situasjon, å vurdere om interessentledelseskapabiliteten i norsk
lakseoppdrettsnæring er tilstrekkelig for å ivareta et presset omdømme. For å kunne forstå
selve grunnlaget for diskurs og praksis i forhold til interessenttilnælTlling til strategisk ledelse
i lakseoppdrettsnæringen, har vi også undersøkt næringens holdninger til og forståelse av
begrepet bedrifters samfunnsansvar.
Omgivelser utgjør i dag lokale, nasjonale og globale forhold og grupper av mennesker som
har stor påvirkning på organisasjoner. Den tid er borte, da det å bringe produkter til markedet
var hovedutfordringen, og borte er nytten av ledelsesteorier knyttet til effektivisering innenfor et snevert produkt - marked rammeverk. Dersom organisasjoner skal formulere og
implementere strategier under turbulente forhold, må strategi omfatte konsepter, slik som den
brede betydningen av interessent, som gir mulighet for en analyse av alle eksteme krefter og
former for press, enten de er vennligsinnede eller sterkt kritiske. En aksept av et vidt
interessentbegrep og den betydning dette har for organisasjonen, vil sammen med strategier
for ivaretakelse av organisasjonens interessenter, og organisasjonens samhandling med disse
interessentene, være en viktig del av bedrifters samfunnsansvar.
Interessentledelse som begrep legger til grunn nødvendigheten for en organisasjon til å
forvalte sine relasjoner med spesifikke interessentgrupper på en effektiv måte. Virksomheter
trenger både prosesser og teknikker for å øke sin strategiske kapabilitet slik at dette behovet
kan møtes. Prosessen en virksomhet forvalter relasjonen med sine interessenter gjennom, kan
forstås på minst tre nivåer. For det første må vi ut fra et rasjonelt nivå forstå hvem
virksomhetens interessenter er, og hva deres interesse går ut på. For det andre må vi forstå de
organisatoriske prosessene som brukes for å styre virksomhetens relasjoner med sine
interessenter, og om disse prosessene er tilpasset interessentoversikten, eller interessentkartet,
på det rasjonelle nivå. Til slutt må vi forstå settet av transaksjoner eller forhandlinger som
finner sted mellom virksomheten og dens interessenter, og ut fra dette avlede hvorvidt denne
samhandlingen er tilpasset interessentkartet og de organisatoriske prosessene som brukes for å
styre virksomhetens relasjoner med interessentene.
Freeman definerer en organisasjons interessentledelseskapabilitet ut fra dens evne til å sette
de tre nivåene av analyser sammen. For eksempel vil en organisasjon som forstår sitt
interessentkart og hva interessen til hver gruppe består av, som har organisatoriske prosesser
som en del av sin standard prosedyre for å ivareta disse gruppene og deres interesser, og som
evner å implementere et sett av forhandlinger for å balansere interessen til disse interessentene
slik at organisasjonen når sine målsettinger, kan sies å ha høy interessentledelseskapabilitet.
Det motsatte vil være tilfellet for en organisasjon som ikke evner å sette de tre analysenivåene
sammen på en god måte.
På bakgrunn av vår undersøkelse finner vi samlet for norsk lakseoppdrettsnæring at de ikke
legger ned tilstrekkelig med ressurser i å forsøke å forstå sine interessenters individuelle
behov, og at de heller ikke har adekvate metoder for å være i stand til det. Norsk
lakseoppdrettsnæring framstår ikke som proaktiv i handteringen av sine omgivelser. Næringen
forsøker ikke i tilstrekkelig grad å forutse interessentenes behov, og aktivt søke kritiske interessenter for å påvirke deres holdninger. Norsk lakseoppdrettsnæring forhandler ikke med
interessenter om kritiske forhold med tanke på å oppnå frivillige løsninger. Videre finnes det i
for liten grad samsvar mellom ansvar og beslutningsmyndighet i deres interessenthandtering.
Der allokeres heller ikke tilstrekkelig med ressurser for å ivareta interessentene. Næringen
tilkjennegir en bred forståelse av interessentbegrepet, men formulerer og implementerer i for
liten grad kommunikasjonsprosesser med multiple interessenter. Samlet sett vurderes
interessentledelseskapabiliteten i norsk lakseoppdrettsnæring som lav. Næringen vil på
nåværende tidspunkt dermed heller ikke i tilstrekkelig grad være i stand til å ivareta sitt
omdømme.
På bakgrunn av vår undersøkelse stiller norsk lakseoppdrettsnæring seg samlet bak en
moderne holdning i forhold til begrepet samfunnsansvar, som ikke omfatter drøftinger om
hvorvidt virksomheter faktisk har samfunnsansvar, men hva dette ansvaret går ut på.
Næringen beskriver en gjensidig avhengighet mellom virksomhet og nærmiljø, og anser sin
drift basert på en tillatelse fra samfunnet. Dette er etter vår mening et godt utgangspunkt for
norsk lakseoppdrettsnærings satsing på samfunnsansvar.
En samfunnsansvarlig bedrift ønsker å vise hva den gjør. Slik vi ser det uttrykker norsk
lakseoppdrettsnæring et slikt ønske. Lav interessentkapabilitet vil imidlertid begrense både
selve utøvelsen av samfunnsansvar og/eller folks oppfatning av denne. Når næringen ikke
lever opp til forventningene vil tilliten til næringen bli skadelidende, og dermed også
omdømmet.
Beskrivelse
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012