Strategisk analyse av en ny aktør i et etablert marked : en studie av LT Tech AS
Abstract
Denne masteroppgaven er en del av MBA-studiet ved Universitetet i Nordland. Bakgrunnen
for valg av tema er knyttet til at en av forfatterne er ansatt i bedriften denne utredningen
omhandler. Bedriftens navn er LT Tech AS. Denne bedriften er en ny aktør i et eksisterende
marked. Vi vil presentere bedriften nærmere litt senere i oppgaven. Vi vil se nærmere på
hvilke muligheter denne bedriften har for å få en lønnsom vekst.
LT Tech har hovedkontor og verksted i Tromsø, beliggende på Tromsø Lufthavn Langnes.
Dets kjerneområde er leveranse av teknisk vedlikehold av luftfartøy. Herunder fly og
helikopter. Som nevnt tidligere er dette selskapet nylig etablert. Det var aktivt fra 1.september
2011. Selskapet er et heleid datterselskap av Lufttransport AS. LT Tech er i dag det som var
teknisk avdeling i Lufttransport AS inntil 1.september 2011. Vi vil som nevnt tidligere
komme med nærmere presentasjon av både mor- og datterselskap litt senere i oppgaven.
Denne oppgaven er avslutningen av vårt MBA-studie som vi påbegynte høsten 2010. Høsten
2011 hadde vi strategisk ledelse som fag. Dette faget syntes vi var meget interessant, og vi
hadde en mening om at dette faget ga rom for å bruke noe av det vi samlet hadde lært i dette
studiet. I dette faget skrev vi en oppgave om intern analyse av en bedrift. Vi fant dette
spennende, og bestemte oss da for at vi ville bruke temaet ved å skrive en masteroppgave
innen Strategi og ledelse.
Bedriften ønsker som ny aktør å skape grunnlag for verdiskapning i fremtiden. Vi vil i denne
oppgaven studere nærmere hvilke strategiske muligheter de har for å nå de målene som de har
satt seg. De har gått fra å være en avdeling i en større organisasjon, til å være en enhet med
fullt ansvar for sin egen inntjening. Med dette som utgangspunkt har vi formulert følgende
problemstilling: «Hvilke strategiske muligheter har LT Tech AS for å oppnå fremtidig
verdiskapning?»
For å kartlegge bedriftens muligheter og utfordringer vil vi i første omgang studere bedriftens
interne faktorer. Dette for å kartlegge hvilke ressurser de innehar, og for å identifisere hvilke
mangler som vil være essensielle å gjøre noe med. En helt avgjørende faktor er å skape varige
konkurransefordeler for bedriften.
Description
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012