• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategisk analyse av en ny aktør i et etablert marked : en studie av LT Tech AS

Karlsen, Ole Morten; Karlsen, Merethe Hennie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Karlsen_Ole_M.pdf (939.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140453
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master in Business Administration (MBA) [783]
Abstract
Denne masteroppgaven er en del av MBA-studiet ved Universitetet i Nordland. Bakgrunnen

for valg av tema er knyttet til at en av forfatterne er ansatt i bedriften denne utredningen

omhandler. Bedriftens navn er LT Tech AS. Denne bedriften er en ny aktør i et eksisterende

marked. Vi vil presentere bedriften nærmere litt senere i oppgaven. Vi vil se nærmere på

hvilke muligheter denne bedriften har for å få en lønnsom vekst.

LT Tech har hovedkontor og verksted i Tromsø, beliggende på Tromsø Lufthavn Langnes.

Dets kjerneområde er leveranse av teknisk vedlikehold av luftfartøy. Herunder fly og

helikopter. Som nevnt tidligere er dette selskapet nylig etablert. Det var aktivt fra 1.september

2011. Selskapet er et heleid datterselskap av Lufttransport AS. LT Tech er i dag det som var

teknisk avdeling i Lufttransport AS inntil 1.september 2011. Vi vil som nevnt tidligere

komme med nærmere presentasjon av både mor- og datterselskap litt senere i oppgaven.

Denne oppgaven er avslutningen av vårt MBA-studie som vi påbegynte høsten 2010. Høsten

2011 hadde vi strategisk ledelse som fag. Dette faget syntes vi var meget interessant, og vi

hadde en mening om at dette faget ga rom for å bruke noe av det vi samlet hadde lært i dette

studiet. I dette faget skrev vi en oppgave om intern analyse av en bedrift. Vi fant dette

spennende, og bestemte oss da for at vi ville bruke temaet ved å skrive en masteroppgave

innen Strategi og ledelse.

Bedriften ønsker som ny aktør å skape grunnlag for verdiskapning i fremtiden. Vi vil i denne

oppgaven studere nærmere hvilke strategiske muligheter de har for å nå de målene som de har

satt seg. De har gått fra å være en avdeling i en større organisasjon, til å være en enhet med

fullt ansvar for sin egen inntjening. Med dette som utgangspunkt har vi formulert følgende

problemstilling: «Hvilke strategiske muligheter har LT Tech AS for å oppnå fremtidig

verdiskapning?»

For å kartlegge bedriftens muligheter og utfordringer vil vi i første omgang studere bedriftens

interne faktorer. Dette for å kartlegge hvilke ressurser de innehar, og for å identifisere hvilke

mangler som vil være essensielle å gjøre noe med. En helt avgjørende faktor er å skape varige

konkurransefordeler for bedriften.
Description
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit