Eierskiftets realitet : en studie av hva som påvirker eierskifteprosessen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140660Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge står overfor en utskiftning av bedriftseiere. Årsaken til dette er den kommende
eldrebølgen. Om lag 120 000 små og mellomstore bedrifter vil i løpet av de neste ti
årene måtte foreta et eierskifte for å kunne sikre videre drift av virksomheten. I Norge
er eierskifte fortsatt en anonym del av bedriftens liv og det mangler en kultur for
eierskifte. Bedriftene representerer store verdier, og gir store bidrag til
velstandsutviklingen i Norge. Dessverre blir mange bedrifter lagt ned i stedet for at nye
eiere kommer til. Årsakene er mange og sammensatte. Eierskifteprosessen kan være
komplisert, og den innebærer en risiko. Mislykkede eierskifter kan innbære både tap av
arbeidsplasser, kompetanse og fremtidige vekstmuligheter. I tillegg vil det gi
konsekvenser for næringsutvikling og den lokale økonomien. Samfunnet taper
arbeidsplasser og inntekten reduseres. Mange SMB er lokalisert i distrikts-Norge, og
vellykkede eierskifter blir dermed ennå viktigere. Dersom bedriftseiere ikke er godt nok
forberedt på eierskifteprosessen vil store verdier gå tapt som følger av det.
Eierskifter er et resultat av endringer i demografiske forhold og strukturelle forhold i
økonomien. Et eierskifte betyr at en vesentlig andel av eierskapet blir overført til en
eller flere personer, som da tar over ledelsen og sikrer videre drift av virksomheten.
Grunnen til at eierskiftet skjer kan komme av ulike årsaker. Ofte skjer eierskifte som en
følge av at eierne blir eldre og derfor overfører eierskapet til yngre i familien,
bedriftsledelsen, ansatte eller eksterne investorer.
Allerede i 1994 kom Europakommisjonen ut med en anbefaling til medlemslandene om å
øke fokus på eierskifte. Ennå har ikke Norge tatt tak i problemet. Her er eierskifte
fortsatt en anonym del av bedriftens liv og vi mangler kultur for eierskifter.
Formålet med denne rapporten er å øke kunnskapen og oppmerksomhet rundt temaet
eierskifte. Dette ved å søke svar på hvilke utfordringer som oppstår i en
eierskifteprosess og samtidig se kritisk på hva som kan bidra til vellykkede eierskifter.
På bakgrunn av dette vil rapporten besvare følgende problemstillingen:
”Hva hemmer og fremmer eierskifter blant små og mellomstore bedrifter i Norge?”
For å finne svar på problemstillingen var det vesentlig å forstå omfanget av eierskifte og
se på hvem eierskifte berører og har betydning for. Videre var det nødvendig å skille
mellom interne og eksterne faktorer som hemmer og fremmer eierskifte.
Undersøkelsen er basert på casestudier hvor det ble foretatt et fokusgruppeintervju
med fem informanter som enten hadde gjennomført eller var i gang med eierskifte.
Siden eierskifte er et område det er forsket lite på, var fokusgruppeintervjuet med på å
avdekke en bredde av synspunkter, holdninger og erfaringer om temaet eierskifte, sett
fra bedriftseierens side. I tillegg var det ønskelig å undersøke eierskiftets betydning for
lokalsamfunnet, derfor ble en næringskonsulent fra en distriktskommune intervjuet. Det
innsamlede datamaterialet ble kodifisert og knyttet opp mot relevant litteratur.
Deretter ble funnene diskutert og analysert i lys av oppgavens problemstilling.
Resultatene som kommer fram viser at de interne og eksterne faktorene henger sammen
med og påvirker hverandre i stor grad. De mest hemmende faktorene som kommer frem
er at eierskifte er en kompleks og kostbar prosess. Dette grunnet de nasjonale reglene
for skatter og avgifter ved overdragelse, samt at det eksisterer et kunnskapsgap. De
økonomiske belastningene er til stor bekymring for bedriftseierne og mange føler at de
bli straffet ved å gjennomføre et eierskifte. Tillit mellom menneskene, bedriften og
myndighetene trer fram som en avgjørende faktor for at eierskifte skal lykkes, men
dette er en faktor som vil kreve mer forskning for å kunne avdekke hvordan dette best
kan skapes. Likevel er det grunn til å anta at mye bunner ut i den manglende
kunnskapen og informasjon om gjennomføring av eierskifteprosessen. Det viser seg at
behovet er størst i tidlig fase av prosessen og mye kan gjøres ved at dette legger til
rette for eierskifte. Myndighetene bør ta ansvar og få på plass en nasjonal koordinator
for eierskifteaktiviteter. I tillegg må bedriftseierne selv ta ansvar for å sette i gang
eierskifte, for det er kun de som kan avgjøre når de skal overdra bedriften. Hvis ingen
tar ansvar vil dette ha store konsekvenser for næringslivet og verdiskapingen i Norge.
Beskrivelse
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2010