• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Service som differensieringsstrategi

Kristiansen, Hege
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Kristiansen_Hege.pdf (516.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140670
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi [311]
Sammendrag
”Service som differensieringsstrategi” er en oppgave som tar for seg problemstillingen

Hva må til for å implementere service som differensieringsstrategi? Forskningsspørsmålene i oppgaven er: Hva er sentrale service elementer, og hvordan kan det ønskede servicenivå måles?

Med utgangspunkt i min egen drømmebutikk, innen interiør og design, har jeg sett på problemer og muligheter som kan oppstå ved implementering av service som

differensieringsstrategi. Jeg har analysert butikken, internt og eksternt, og sett på hva de forskjellige serviceelementene kan utgjøre dersom noen av dem mangler. De seks hovedelementene jeg startet med, er også de jeg endte opp med. De påvirker hverandre i stor grad dersom noen mangler, og består av: Kunde, ansatt, butikk, vareutvalg, varekjennskap og retur/reklamasjoner.

For å måle det ønskede servicenivået har jeg sett på tre forskjellige metoder å måle på, og endte opp med to av dem. Den ene måler eksternt, og går på hva kundene mener om servicen – den andre går internt, på hva de ansatte mener om servicen og hva som kan gjøres.

Jeg konkluderer med at service som differensieringsstrategi lar seg gjennomføre, men det koster tid og hardt arbeid. De ansatte og ledelsen må samarbeide om å gjennomføre analyser, og utføre spørreundersøkelser blant kunder for å finne momenter de kan bli bedre på. Gjennom hardt arbeid med et fokus på målet, kan man etterhvert klare å implementere service som differensieringsstrategi.
Beskrivelse
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2010

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit