• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise?

Toftegaard, Heine Andreas Arntzen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Toftegaard_Heine.pdf (514.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140704
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi [312]
Abstract
Mye av formålet med denne oppgava har vært å bidra til økt kunnskap rundt temaet

atferdsrelevante kostnader. De ulike kostnadene bilister forholder seg til når de foretar en

biltur vil ikke nødvendigvis gjenspeile de reelle kostnadene ved turen. Siden atferdsrelevante

kostnader blant annet inkluderer skatter og avgifter, skiller de seg fra de samfunnsøkonomiske

generaliserte reisekostnadene, som er eksklusive skatter og avgifter som ikke er prisvridende.

Atferdsrelevante kostnader har stor betydning for utarbeidelsen av trafikkanalyser og

transportmodeller og påliteligheten av resultatene fra disse.

Det kanskje viktigste funnet i oppgava er hovedresultatet fra spørreundersøkelsen, som viser

at gjennomsnittrafikanten legger til grunn en atferdsrelevant kostnad på 1,55 kr/km. Det betyr

blant annet at relativt mange trafikanter undervurderer kostnadene ved å foreta en reise med

sin egen privatbil. Både Opplysningsrådet for Veitrafikken og Statens vegvesen presenterer

kjøretøykostnader som ligger godt over 1,55 kr/km.

Oppgava tar også for seg forhold knytta til gjennomføringen av spørreundersøkelsen, for

eksempel planlegging, utforming av spørreskjema, diskusjon av utvalget og utdeling av

skjemaene. En lærdom var at det er veldig vanskelig å formulere et spørsmål sånn at alle

respondentene skjønner nøyaktig hva man er ute etter.

For å vise hvor viktig det er med best mulig estimat på atferdsrelevante kostnader, er det i

oppgava presentert et praktisk eksempel på bruk av atferdsrelevante kostnader i en

trafikkundersøkelse. Dette eksempelet er innføringen av bompengeinnkreving på

Sykkylvsbrua i Møre og Romsdal, og priselastisitet står sentralt.

I elastisitetsberegningene vil prisvariabelen være avhengig av nivået på og antallet

komponenter som inngår i de totale atferdsrelevante kostnadene, og som trafikantene legger

til grunn når de skal ut og reise. Det er derfor viktig å arbeide videre med kartlegging av

atferdsrelevante kostnader. I trafikkundersøkelsen som er presentert, ble det benytta en

atferdsrelevant kostnad på henholdsvis 1,3 kr/km og 1,55 kr/km. Begge anslagene er antakelig

for lave siden de blant annet ikke tar hensyn til tidskostnader ved å reise.
Description
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit