Endring av motiver for miljøarbeid gjennom påvirkning og handling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140708Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har hatt som formål å sette fokus på hva som pavirker
motivasjon og miljøarbeid i bedrifter som er miljøsertifisert. Under tittelen "Endrirzg av
motiver for miljgarbeid gjennom påvirkning og haazdli~zg" presenterer jeg to modeller
som viser sammenhenger mellom fem variabler. De fem variablene er interne-/eksterne
faktorer, motiver, miljøstyring, milj~tiltak og resultat, Variablene er like i begge
modellene. Den ene modellen har en lineær ensidig pivirkning på variablene, og den
andre modellen har en sirkulær påvirkning på variablene. Fra de to modellene er det
utledet to problemstillinger:
1. Er det sammenhenger mellom interne-/eksterne faktorer, motiver, miljøtiltak,
miljøstyring og resultat?
2. Vil motivasjonen for å gjøre miljøtiltak endres gjennom å g j ~ r em iljørettede
handlinger?
Med bakgrunn i en tidligere gjennomført empirisk undersøkelse og etablert teori blir
innholdet i de fem variablene gjennomgått. Under gjennomgang av innholdet blir det
argumentert for at tidligere empiri og etablert teori også gir støtte for å se sammenheng
mellom de fem variablene i forhold til begge problemstillingene. Den teoretiske delen
av oppgaven står pa et selvstendig grunnlag. En empirisk undersøkelse av hele
teoridelen, er det ikke funnet tid og plass til innenfor denne masteroppgaven. Det er
allikevel valgt å unders~ketr e bedrifter, hvor deler av teorien blir undersøkt empirisk.
Variabelen som det fokuseres mest på i oppgaven er motiver. Tidligere undersøkelser
viser at motivene for å gjøre miljøtiltak er tredelte. Det kan være motivert ut fra
konkurranseevne, legitinzerirzg og økologisk ansvar. Konkurranseevne er tiltak som
senker kostnader ogjeller øker inntektene, og malet er økt profitt. Legitimering er
tilpasning til regelverk og forventninger, og det å skape et godt omdømme for bedriften.
Økologisk ansvar refererer til et moralsk og forpliktende ansvar til at natur og
mennesker ikke skal bli skadelidende.
Resultatet i forhold til den første problemstillingen fra de tre bedriftene som ble
undersøkt viser at konkurranseevne og legitimitet var fremtredende. Økologisk ansvar
var i mindre grad til stede, og var heller ikke sterkt fremtredende ved valg av milj~tiltak.
Funnene fra den empiriske delen viste allikevel at det er grunnlag for a se sammenheng
mellom de fem variablene. Innholdet i hver enkelt variabel fra teorien var derimot ikke
så fremtredende hos de undersØkte bedriftene.
I den andre problemstillingen er fokuset om motivene endres gjennom å delta i et
miljøarbeid. Problemstillingen blir her sett i sammenheng med den sirkulære modellen.
Det sirkul~rep erspektivet drøftes i denne oppgaven som en mulighet for at motivene
endres niir en deltar i miljøarbeidet. En sirk~ilærp rosess kan også forsterkes gjennom å
være miljøsertifisert. Gninnen til at et slikt perspektiv kan anvendes her, er at
miljøstyringssystemene har krav til kontinuerlige forbedringer.
Funnene i den empiriske delen viser at det er grunnlag for si at det er en sirkulær
påvirkning. Også her var motivene konkurranseevne og legitimering mest fremtredende.
Det var allikevel funn som tenderte mot at det var en økende milj~bevisstheti enkelte
tilfeller. Funnene viste derimot ikke med tydelighet at dette førte til et større økologisk
ansvar og endret atferd.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007