Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅsheim, Steven
dc.date.accessioned2007-10-22T10:39:46Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140708
dc.descriptionMastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som formål å sette fokus på hva som pavirker motivasjon og miljøarbeid i bedrifter som er miljøsertifisert. Under tittelen "Endrirzg av motiver for miljgarbeid gjennom påvirkning og haazdli~zg" presenterer jeg to modeller som viser sammenhenger mellom fem variabler. De fem variablene er interne-/eksterne faktorer, motiver, miljøstyring, milj~tiltak og resultat, Variablene er like i begge modellene. Den ene modellen har en lineær ensidig pivirkning på variablene, og den andre modellen har en sirkulær påvirkning på variablene. Fra de to modellene er det utledet to problemstillinger: 1. Er det sammenhenger mellom interne-/eksterne faktorer, motiver, miljøtiltak, miljøstyring og resultat? 2. Vil motivasjonen for å gjøre miljøtiltak endres gjennom å g j ~ r em iljørettede handlinger? Med bakgrunn i en tidligere gjennomført empirisk undersøkelse og etablert teori blir innholdet i de fem variablene gjennomgått. Under gjennomgang av innholdet blir det argumentert for at tidligere empiri og etablert teori også gir støtte for å se sammenheng mellom de fem variablene i forhold til begge problemstillingene. Den teoretiske delen av oppgaven står pa et selvstendig grunnlag. En empirisk undersøkelse av hele teoridelen, er det ikke funnet tid og plass til innenfor denne masteroppgaven. Det er allikevel valgt å unders~ketr e bedrifter, hvor deler av teorien blir undersøkt empirisk. Variabelen som det fokuseres mest på i oppgaven er motiver. Tidligere undersøkelser viser at motivene for å gjøre miljøtiltak er tredelte. Det kan være motivert ut fra konkurranseevne, legitinzerirzg og økologisk ansvar. Konkurranseevne er tiltak som senker kostnader ogjeller øker inntektene, og malet er økt profitt. Legitimering er tilpasning til regelverk og forventninger, og det å skape et godt omdømme for bedriften. Økologisk ansvar refererer til et moralsk og forpliktende ansvar til at natur og mennesker ikke skal bli skadelidende. Resultatet i forhold til den første problemstillingen fra de tre bedriftene som ble undersøkt viser at konkurranseevne og legitimitet var fremtredende. Økologisk ansvar var i mindre grad til stede, og var heller ikke sterkt fremtredende ved valg av milj~tiltak. Funnene fra den empiriske delen viste allikevel at det er grunnlag for a se sammenheng mellom de fem variablene. Innholdet i hver enkelt variabel fra teorien var derimot ikke så fremtredende hos de undersØkte bedriftene. I den andre problemstillingen er fokuset om motivene endres gjennom å delta i et miljøarbeid. Problemstillingen blir her sett i sammenheng med den sirkulære modellen. Det sirkul~rep erspektivet drøftes i denne oppgaven som en mulighet for at motivene endres niir en deltar i miljøarbeidet. En sirk~ilærp rosess kan også forsterkes gjennom å være miljøsertifisert. Gninnen til at et slikt perspektiv kan anvendes her, er at miljøstyringssystemene har krav til kontinuerlige forbedringer. Funnene i den empiriske delen viser at det er grunnlag for si at det er en sirkulær påvirkning. Også her var motivene konkurranseevne og legitimering mest fremtredende. Det var allikevel funn som tenderte mot at det var en økende milj~bevisstheti enkelte tilfeller. Funnene viste derimot ikke med tydelighet at dette førte til et større økologisk ansvar og endret atferd.en
dc.format.extent7440037 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Bodø
dc.subjectøkologisk økonomien
dc.subjectbedriftsøkonomien
dc.titleEndring av motiver for miljøarbeid gjennom påvirkning og handlingen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel