Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRyabushkina, Anastasia
dc.contributor.authorKlausmark, John Viggo
dc.date.accessioned2012-09-28T08:49:12Z
dc.date.available2012-09-28T08:49:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140740
dc.descriptionMasteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstractMålet med denne studien er å studere tre norske bedrifter som har etablert virksomhet i Russland, for å besvare forskningsspørsmålene i problemstillingen om hvilke strategier de bruker i Russland, hvilke utfordringer bedrifter møter der og hvordan utfordringer kan imøtegås. Det teoretiske rammeverket er delvis fra ressursbasert teori og delvis fra internasjonaliseringsteorier. Vi har også med bidrag for litteratur om hvordan bedrifter internasjonaliserer og om spesifikke forhold ved å drive virksomhet i Russland. Ved bruk av internasjonaliseringsteorier forklarer vi hvordan bedrifter internasjonaliserer seg, enten ved gradvis utvikling, først å vokse i hjemmemarkedet for deretter gå gradvis inn i nye land, eller ved såkalt ”Born global”, dvs. å være globalt fra starten av. Vi vil se på hvilken kategori som kjennetegner de tre bedriftene vi studerer. Vi bruker også teori om generiske strategier for å vurdere hvilken kundeverdi de fokuserer på. Og forklarer bedriftens strategi etter litteratur om eksport, strategiske allianser og overtakelse og nybygging. Målet med ressursbasert teori er å vurdere om ressurser eller kombinasjoner av ressurser kan bidra til effektivisering og konkurransemessig fortrinn for bedriften. Den ressursbaserte teorien klassifiserer ressursene og vurderer de ut i fra om de er verdifulle, sjeldne, ikke kopierbare og organiserbare. Ressurser som oppfyller disse kriteriene bidrar med konkurransemessig fortrinn. Ressursfordelsteori er en annen og nyere teori som tar utgangpunkt i foranderlige omgivelser og som klassifiserer ressurser i flere kategorier. Vi mente at ressursfordelsteori kunne bidra til å forklare våre forskningsspørsmål bedre. Av interesse i ressursbasert teoretisk sammenheng så er det å vite hvilke ressurser, hva er det spesifikt gjør man med disse ressursene som synes kritisk for å lykkes for dem og skape konkurransefordeler i det russiske markedet. Vi ser på de tre norske bedriftene og hvilke strategier de bruker inn i markedet og hvordan de imøtegår utfordringer ved å etablere seg i Russland. Hvilke ressurser og hvordan bruker man dem for å overkomme utfordringer de møter i det russiske markedet. Denne studien er en kvalitativ eksplorativ casestudie som ser på tre casebedrifter. Målet er å finne konkrete ting bedriftene gjør som de mener er viktige for å lykkes i det russiske markedet. Studien omfatter tre caser med fire intervjuer. De undersøkte bedriftene i casene er Statoil Fuel & Retail ASA, Sparebanken Nord Norges datterbank North West Alliance Bank og Jotun ASA. For Statoil Fuel & Retail ASA ble intervju gjennomført både ved hovedkontoret i Oslo og ved det russiske kontoret i St. Petersburg i Russland. Sparebanken Nord Norge og Jotun ASA ble begge intervjuet i St. Petersburg. I tillegg har vi hatt møte med Nordland Fylkeskommune og Innovasjon Norge for å få mer informasjon, kunnskap og deres erfaringer på fagfeltet. Vi analyserte intervjudataene ved hjelp av såkalt meningskategorisering. Vi sorterte stikkord og setninger inn under kategorier og så av det hva som hyppigst kom fram av intervjudataene. Det vi fant der er forhold som er kan antas å være spesielt viktige for norske bedrifter som skal etablere seg i Russland. Vi så fort at alle bedriftene har internasjonalisert seg gradvis etter først å ha vokst gjennom mange år hjemme i Norge. De har gått inn i nye land steg og steg. Men de har gått inn i det russiske markedet på forskjellige måter: en først og fremst med eksport, en med strategisk allianse og en med kombinasjon av overtakelser og nybygginger. Bedriftene prøver videre å differensiere seg med å holde høy kvalitet på varer og tjenester, gi god kundeservice og trygghet for kunden. Russiske kunder er kvalitetsbevisste, slik at en strategi om å tilby kvalitet på markedet virker fornuftig. Ellers så kan bedriftene langt på vei bruke de samme forretningskonsepter som de bruker i Norge. Viktig ressursstrategi er å satse på menneskelige, organisasjonsmessige og relasjonsmessige ressurser, slik om kompetanse om russiske forhold, russisk regelverk, håndtere myndigheter i Russland og bygge gode nettverk og relasjoner. Forretningskonsepter som brukes i Norge kan også brukes i Russland, bare man tar hensyn til forhold i regelverk, myndighetshåndtering og kulturelle forhold i møte med folk. Største utfordringer er knyttet til regelverk som på flere måter er annerledes enn i Norge og Europa, skaffe kompetanse på regelverk, vite hvordan man håndterer og forholder seg til myndigheter, hierarkiske strukturer man møte, språk og kulturforståelse. Men disse utfordringer reduseres med tiltak og forhold som å ansette folk med kompetanse på regelverk, etablere dialog med myndigheter, mange godt kvalifiserte folk i Russland, russere har bra forhold til nordmenn og man kan bruke erfaringer med internasjonalisering i andre land i Russland og man kan brukes samme forretningskonsepter som man bruker i andre land.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectbedriftsøkonomino_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.subjectentreprenørskapno_NO
dc.titleStrategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russlandno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel