Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNicolaisen, Mats Eirik
dc.contributor.authorStandal, Eirik Grytten
dc.date.accessioned2013-09-11T14:56:45Z
dc.date.available2013-09-11T14:56:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140862
dc.descriptionMasteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2013no_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler prisdannelse i lufttransportmarkedet i Norge. Nordmenn er de som reiser mest i Norden og hvordan prisen settes er relevant skal man forsøke å forstå når man bør bestille sin flyreise for å få den billigst mulig. Noen har høyere betalingsvillighet enn andre og disse er gjerne mer tidssensitive enn prissensitive. Vi har i oppgaven fokusert hovedsakelig på Norwegians og SAS’ billigste serviceklasser, henholdsvis LowFare og Economy da det er på disse vi forventet flest endringer i prisen. For å svare på vår problemstilling har vi benyttet en kvantitativ forskningsmetode. Vi begynte datainnsamlingen med å velge oss ut to avreisedatoer og 30 ruter hos SAS og Norwegian som vi ville observere. Den første avreisedatoen var 1. mars og den neste var 27. mars. To ganger om dagen fra den 25. januar sjekket vi prisene på de utvalgte rutene. Dette ga oss over 10 000 prisobservasjoner på LowFare og Economy alene. I tillegg registrerte vi også prisene på de øvrige serviceklassene Flex, Economy Flex og Economy Full Flex. Begrunnelsen bak avreisedatoene er grunnet i at vi ville ha prisobservasjoner der avreise var en normal hverdag samt en avreisedag som var påvirket av en ekstern faktor: påskeferien. Vi så at det var tilbudt færre avganger i snitt den 27. mars og vi antok derfor at dette ville gjøre billettene dyrere. Rutene vi har valgt ut er blant de 30 største rutene i Norge, og på bortimot alle konkurrerer SAS og Norwegian jevnbyrdig. Med andre ord tilbøy de avganger som går relativt nært hverandre. Vi følte denne konkurransefaktoreren var viktig da vi ville se hvordan prisutviklingen til de respektive selskapene var i en konkurransesituasjon. For å teste opp mot dette registrerte vi også priser på monopolruten til både SAS og Norwegian, henholdsvis Oslo - Kristiansund og Oslo - Bardufoss.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectbedriftsøkonomino_NO
dc.subjectlogistikk
dc.subjecttransport
dc.titlePrisdannelse i lufttransportmarkedet i Norge : en undersøkelse av prisutviklingen på konkurranseutsatte ruterno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel