Browsing Artikler, rapporter og annet (FLU) by Issue Date
Now showing items 21-40 of 984
-
Feltarbeid som metodologisk utfordring i framtidas analyser av gehørtraderte musikkulturer
(Journal article; Peer reviewed, 2007)This article discusses how fieldwork has been a central method for analysing and understanding music as part of culture. The author describes issues of understanding. Keywords:Fieldwork,music,ethnomusicology,oral tradition. ... -
Praksisfeltet som læringsarena - for hvem? Hva kan vi som faglærere lære av studenters refleksjoner etter GLSM-praksis?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)I forbindelse med gjennomføringen av GLSM-faget ved Høgskolen i Nesna (HiNe), høsten 2005, kom prosjektet "Styrking av praksis i lærerutdanninga" i stand. Studenter, øvingslærere, faglærere og prosjektledelse fikk kurs ... -
«Ansvar for egen læring» i norsk skole
(Peer reviewed; Journal article, 2007-01)Artikkelen tar utgangspunkt i vår tids fokus på læring og den som skal lære. Prosjektet artikkelen omhandler stiller spørsmål om hvordan "ansvar for egen læring" (AFEL) oppfattes og realiseres i videregående skole. Gjennom ... -
Forestillinger om viten - noen perspektiv på forskning i drama/teater, 2. del
(Journal article; Peer reviewed, 2008) -
Omsorg eller formål : rasjonalitet og dilemmaer i fådeltskolen
(Doctoral thesis, 2008) -
Katrine Fangen: Identitet og praksis. Etnisitet, klasse og kjønn blant somaliere i Norge [Bokanmeldelse]
(Journal article, 2008) -
Når øyet styrer hånden : om mestringsprosesser i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Undersøkelsen som ligger til grunn for denne artikkelen fokuserer på barnehagepersonalets rolle i barns tegneprosesser. Artikkelen belyser tegneprosesser hvor tilretteleggelsen for direkte visuell persepsjon i prosess har ... -
Forestillinger om viten - noen perspektiv på forskning i drama/teater
(Journal article; Peer reviewed, 2008) -
Evidence-based care and childbearing – a critical approach
(Journal article; Peer reviewed, 2008) -
Pas « assez bien » en Norvège? Une somalienne dans l’« entre-deux »
(Chapter; Peer reviewed, 2008)Dette er historien om Ayaan, en somalisk kvinne, om hennes erfaringer i Norge som flyktning og hennes dilemma: hvor hører hun hjemme? Studiene om livet til flyktninger i Europa beskriver mange dilemmaer, som ambivalensen ... -
Pedagogisk-psykologiske tjenester på nett : innovasjoner med praktisk aksjonsforskning som utgangspunkt.
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Dette kapitlet omhandler et pågående aksjonsforskningsprosjekt ved to PPT-kontor og planlagt oppstart i to prosjektskoler på Helgeland. Formålet med prosjektet er å gjøre PP-tjenesten enda mer tilgjengelig for skolene. ... -
Viktige perspektiver på skriving i skolen
(Others, 2008-04-11)Bokmelding av: Harald Nilsen Lorentzen, Rutt Trøyte og Jon Smidt (red.). Å skrive i alle fag - 2008. -
Digital dannelse
(Chronicle, 2008-10-14)Det å mestre digitale medier er én av fem grunnleggende ferdigheter, på linje med det å skrive, lese, regne og uttrykke seg muntlig. Digital kompetanse er en sammensatt kompetanse som betyr både teknisk, metodisk og ... -
Forskningsbasert skoleutvikling
(Chronicle, 2008-10-23)Norske lærere blir stadig eldre. Gjennomsnittsalderen på lærerne er høg, og allerede utdannes det for få nye til å dekke skolens behov de nærmeste årene. I tillegg går søkningen til lærerutdanning drastisk nedover. I ... -
Samisk barktaking : kulturspor etter tidligere ressursutnyttelse
(Others, 2008-12-05)Dagens skog- og utmarkslandskap er preget av menneskenes bruk gjennom århundrer. Historiske spor etter dette kan vi finne mange steder. Enkelte trær kan ha sårmerker etter tidligere samisk bruk. Furua kan bli svært gammel ... -
Samfunnets kompetansekrav utviklet i små skolemiljøer
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen fremhever små skolemiljøers særegne rammeforutsetninger for utvikling av "lokalkulturell handlingskompetanse" (Raaen, 1984), og at Kunnskapsløftets krav om målbare faglige resultater kan bidra til en lik, men ... -
Long-term memories and experiences of childbirth in a Nordic context – a secondary analysis
(Journal article; Peer reviewed, 2009) -
... ting må henge sammen ... Om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2009) -
Dysleksi og selvoppfatning: En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU;252, Doctoral thesis, 2009)I skolen skal man træde varsomt, thi der bliver mennesker til. (Grundtvig) Den foreliggende forskningsoppgaven handler om dysleksi. Et gjennomgående tema i hele arbeidet har vært hvordan erfaringer fra skoletiden kan ... -
Bedre vurdering i kunstfagene
(Others, 2009)