Browsing Artikler, rapporter og annet (FLU) by Document Types "Doctoral thesis"
Now showing items 1-12 of 12
-
"Du berga livet på kar'n" : mellom-menneskelige relasjoner mellom lærer og elev i dagens skole
(Doktorsavhandling / Luleå tekniska universitet, Doctoral thesis, 2000)Studiet løfter frem lærerkompetansens verdi for elever med underskudd på motivasjon for læring og egenutvikling. En sosio-emosjonell lærerkompetanse gir denne elevgruppen energi til å ta fatt i sin egen fremtid på en ... -
Dysleksi og selvoppfatning: En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU;252, Doctoral thesis, 2009)I skolen skal man træde varsomt, thi der bliver mennesker til. (Grundtvig) Den foreliggende forskningsoppgaven handler om dysleksi. Et gjennomgående tema i hele arbeidet har vært hvordan erfaringer fra skoletiden kan ... -
Gyldighet og "takt" i samfunnskunnskapsundervisningen : læreres tenkning og undervisningsplanlegging i samfunnskunnskap på fådeltskolens mellomtrinn
(Doctoral thesis, 2002)Denne avhandlingen framstiller og tolker i et fenomenologisk perspektiv hva fem lærere på fådeltskolens mellomtrinn ville oppnå med undervisningen. Det redegjøres for hvordan de mener at de didaktisk planla og tenkte, og ... -
Kjærlig kamp. En analyse og drøfting av barnehagelæreres dømmekraft i situasjoner med verdimotsetninger mellom foreldre og ansatte i barnehager med religiøst mangfold
(Ph.d. i studier av profesjonspraksis;nr. 43, Doctoral thesis, 2021) -
Litteraturundervisning i ungdomsskulen. Kanon, danning og kompetanse
(Doctoral thesis, 2013) -
Nordnorsk faenskap : produksjon, ritualisering og identifikasjon i rap
(Doctoral thesis, 2010) -
Norwegian Teachers' Conceptions of and Stances towards Active Learning
(NF-rapport; nr. 11 (2011), Doctoral thesis, 2011) -
Omsorg eller formål : rasjonalitet og dilemmaer i fådeltskolen
(Doctoral thesis, 2008) -
Omsorgsferdigheter som pedagogisk prosjekt : en feltstudie i sykepleierutdanningen
(Doctoral thesis, 2007) -
Physical activity in older adults : Exploring healthcare professionals' judgments in the context of reablement
(PhD in Science of Professions;no. 55, Doctoral thesis, 2022) -
To see the visually controlled: Seeing-drawing in formal and informal contexts: A qualitative comparative case study of teaching and learning drawing processes from Vega in Northern Norway
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2010:79, Doctoral thesis, 2010-05-06)The informal visually controlled drawing processes are seen as traces of wanted, voluntary visual expressions. This aspect of informal drawing processes is stressed by all six students/ children interviewed about ... -
Use of students’ linguistic resources in teaching English as an additional language in Norway : An empirical study
(Ph.d. i studier av profesjonspraksis;nr. 36, Doctoral thesis, 2020)