dc.contributor.author | Skillingstad, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2010-10-25T08:53:38Z | |
dc.date.available | 2010-10-25T08:53:38Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141629 | |
dc.description | Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010 | en_US |
dc.description.abstract | Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på
deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det
gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og
praksisu ndervisning.
Studien er en kvalitativ undersøkelse, basert på en fenomenologisk - hermeneutisk
tilnærming. Det er gjennomført intervjuer av 4 deltidssykepleiestudenter i 3 studieår.
Funnene viser at deltidsstudenten står overfor flere utfordringer med å gå deltid, å
kombinere studier med andre hverdagsoppgaver. Utfordringene er i forhold til
organisering av studiene og valg av pedagogiske verktøy. Gruppearbeid,
basisgrupper, bruk av problembasert læring og mappe som lærings- og
vurderingsform er det mest utfordrende for deltidsstudenten.
I forhold til funn å lære av forelesninger og å lære i praksis så har studentene gode
erfaringer med at det skjer læring.
Funnene diskuteres opp mot studiens teoretiske referanseramme og relevant
forskning. Jeg forsøker å tenke med teorien for å forstå studentenes opplevelser og
erfaringer i situasjonen. Det har også vært nødvendig å tolke meningene i det
studentene har uttrykt gjennom det de har fortalt. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Bodø | |
dc.subject | praktisk kunnskap | en_US |
dc.subject | profesjonskunnskap | |
dc.title | Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | |
dc.source.pagenumber | 94 | en_US |