Browsing Masteroppgaver i tilpasset opplæring by Subject "spesialpedagogikk"
Now showing items 1-11 of 11
-
Den voksne CI-bruker og kommunen : hvordan fungerer dette samarbeidet? : en spørreundersøkelse om brukernes erfaringer om kommunens tilbud og dets betydning for informantens livsmestring
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 11/2010, Master thesis, 2010)Jeg har i flere år arbeidet med tunghørt ungdom og voksne, og i de siste årene vært meget interessert i Cochlea Implantat. Målsettingen med min oppgave har vært å finne ut hvordan den voksne Cl-opererte opplever å bli ... -
Erfaringer fra ett veiledningsprogram : for foreldre til barn med autismespekterdiagnoser
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 3/2009, Master thesis, 2009)Glenne regionale senter for autisme, Psykiatrien i Vestfold, utviklet og utprøvde i 2006 et veiledningsprogram tilpasset foreldre til barn med autisme-spekterdiagnoser. Autismeteamet i Nordland, Barne og ungdomspsykiatrien, ... -
Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2009, Master thesis, 2009)Denne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en norsk elev med denne diagnosen. ... -
Fange opp - følge opp. Spesialpedagogisk team som rådgiver og veileder i skolen
(Master thesis, 2016) -
Gutter og lesing
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 9/2010, Master thesis, 2010)De internasjonale undersøkelsene PISA (Program for International Student Assessment) og PIRLS (Progress in International Reading Literacy) avdekker store variasjoner i leseferdigheter blant norske elever. Det avdekkes ... -
Hvorfor akkurat meg? : erfaringer fra en mangelfull tilpasset opplæring i skolen
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 4/2009, Master thesis, 2009)Intensjonene om en tilpasset opplæring for alle står veldig sterk i både Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet, som er gjeldende læreplan i grunnskolen i dag. Hver enkelt elev har krav på å få en tilpasset opplæring ... -
Innovasjon i skolen : "samarbeid rundt elever med store funksjonsnedsettelser"
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 9/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunnen for dette endringsarbeidet er opplevelsen av et følt problem i forhold til samarbeid mellom en forsterket avdeling for elever med store funksjonsnedsetteiser og skolen avdelingen tilhører. Avdelingen inngår i ...