Hvordan vurderer styrere, helsesøstre og barnevernspedagoger det tverretatlige samarbeidet i forhold til førskolebarn med særskilte behov? : en intervjuundersøkelse med fokus på barnehagen
Abstract
Bakgrunn
En forutsetning for å lykkes i helhetlige tjenester barn med særskilte behov er samhandling på
tvers av etater og profesjoner. Jeg har gjennom mastergradsarbeidet ønsket å sette fokus på
kvaliteten på det tverretatlige samarbeidet i forhold til førskolebarn i barnehagen som har det
felles at de har behov for tverretatlige og tverrfaglige tjenester.
Design og metode
Studien har en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i seks semistrukturerte intervjuer. Jeg
har benyttet meg av et casestudiedesign bestående av tre analyseenheter. Utvalget består av
styrere, helsesøstre og barnevernspedagoger fra en kommune.
Drøfting og analyse er basert på kriterier for et suksessfylt tverretatlig samarbeid.
Forskningsresultater
I hovedsak viste studien at på operasjonelt nivå i kommuneorganisasjonen etablerer de ulike
enhetene og tjenesteyterne samarbeidsrelasjoner på initiativ fra den enkelte enhet og
tjenesteyter. Det framkom manglende oppfølging og initiativ i forhold til tverretatlig og
tverrfaglig samarbeid fra ledelsesnivået. Kommunen fremsto ikke som en enhet i forhold til å
gi det enkelte barnet med særskilte behov og familien helhetlige og sammenhengende
tjenester.
Styrerne og helsesøstrene viste til et samarbeid som oppfyller mange av kriteriene for et
suksessfylt samarbeid. Disse faktorene for suksess kan identifiseres som kultur for samarbeid,
felles mål og strategier, gode systemer for informasjonsdeling, tydelige roller og ansvar og
samordning av profesjoner og kompetanse.
Styrerne og helsesøstrene uttrykte åpenhet for at de trengte samarbeid med andre instanser for
å øke kvaliteten på sine tjenester. Barnevernspedagogene virket mer opptatt av å skjerme
arbeidsområder de anså som "sine" domener i det tverretatlige samarbeidet.
Barnevernspedagogene ble oppfattet som en utydelig samarbeidsaktør av de andre to
profesjonsgruppene. Funnene pekte i større grad på faktorer som indikerte hindringer, enn
som faktorer som fremmet samordning av tjenester der hvor barnevernet var involvert.
2
Samlokalisering og organisatorisk nærhet ble av /lere av informantene framhevet som en
sentral faktor av betydning for kvaliteten av det tverretatlige og tverrfaglige samarbeidet.
Oppsummering
En kultur for samarbeid fra mikro- til makronivå vurderer jeg utkrystalliserer seg i min studie
som et hovedkriterium for et suksessfylt samarbeid på tvers av profesjoner og etater. Dette
innebærer en tro på tverretatlig samarbeid og ønske om involvering med andre profesjoner og
etater. Tilføring av kunnskap og kompetanse i forhold til tverretatlig samarbeid og
samarbeids fonner til alle nivåer i organisasjonen er en forutsetning for å befeste en kultur for
samarbeid til det beste for barnet med særskilte behov.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010