Show simple item record

dc.contributor.authorAmundsen, Per
dc.date.accessioned2009-03-18T14:45:15Z
dc.date.issued2009-03-18T14:45:15Z
dc.identifier.isbn978-82-7569-183-3
dc.identifier.issn1503-5980
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145563
dc.description.abstractDenne artikkelen søker å belyse muligheter for utvikling av en praksisrettet lærerutdanning på bakgrunn av erfaringer fra arbeid innenfor programmet ”Veiledning av nyutdannede lærere” og annen tilgrensende kunnskap. Jeg har valgt å sette hovedfokus på områder som nyutdannede framhever som utfordrende så som faglig kompetanse, didaktisk, relasjons -, ledelses- og etisk kompetanse. Dette er sammenfallende med det som St.meld. 11 (2008–2009), Læreren : rollen og utdanningen, betegner som lærerens hovedoppgave. Stortingsmeldingen sier at lærerens hovedoppgave er å legge til rette for og lede elevenes læring, samarbeide med kolleger, heim og instanser utenfor skolen og delta i utviklingen av skolen. Jeg har i siste del omtalt eksempel på tiltak og virkemidler som lærerutdanningen kan ta i bruk for å utvikle en praksisrettet lærerutdanning.en
dc.format.extent169883 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesFredrikkeen
dc.relation.ispartofseriesnr 3, 2009en
dc.subjectpraksisretteten
dc.subjectlærerutdanningen
dc.subjectprofesjonsutdanningen
dc.subjectlærereen
dc.titleUtvikling av en praksisrettet læreutdanningen
dc.typeWorking paperen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record