Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Svenn Arne
dc.date.accessioned2009-11-10T09:33:53Z
dc.date.issued2009-11-10T09:33:53Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145764
dc.description.abstractI skolesammenheng har man bruk for ulike kilder til kunnskap, og Wikipedia er i denne sammenheng et alternativ. Wikipedia er et nettleksikon som er blitt en populær informasjonskilde, og som har hatt en kraftig økning med hensyn til antall tilgjengelige artikler siden oppstarten i 2001. I motsetning til tradisjonelle leksikon, er det her brukerne selv som skriver artiklene. Wikipedia er basert på at brukerne i tillegg til å skrive egne bidrag, også kan kommentere andres bidrag og gjøre endringer i allerede eksisterende artikler. Her skjer altså kvalitetssikringen i etterkant og ikke i forkant som hos tradisjonelle leksikon. Med et slikt utgangspunkt, kan det ikke være uventet at det stilles kritiske spørsmål ved kvaliteten på artiklene. Formålet med denne studien er å se på om kvaliteten på artiklene i Wikipedia er god nok til at de er egnet som informasjonskilde i naturfag. Ut fra kvaliteten på artiklene, kan vi si noe om hvordan Wikipedia kan anbefales brukt som oppslagsverk i naturfagundervisningen. Kvalitet er her definert ut fra presisjon og faglig dekningsgrad og er relatert til et autoritativt oppslagsverk, i dette tilfellet Store norske leksikon. Didaktiske hensyn er ikke tatt med i vurderingen.en
dc.format.extent558202 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectnaturfagen
dc.subjectnettleksikonen
dc.titleHolder Wikipedia faglig kvalitet som informasjonskilde i naturfag?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel