Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaland, Odd
dc.date.accessioned2008-11-10T13:17:17Z
dc.date.issued2008-11-10T13:17:17Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145768
dc.description.abstractDenne undersøkelsen har sett på noen læreres oppfatninger av innføringen av Forskerspiren som prosess på Vg1. Lærerne sier de er godt motiverte, og mener at elevene også er motiverte for å jobbe med naturvitenskapelige arbeidsmåter. Forskerspiren gir økt fokus på naturvitenskapelig tenking og prosess, og lærer elevene å være kritiske til naturvitenskapelige påstander, men det blir mest når en jobber med dette hovedmålet. I sum mener lærerne at det faktisk har blitt mindre muligheter for å bruke disse arbeidsmåtene. Dette var nok ikke hensikten med å få inn Forskerspiren som et hovedmål, det eneste målet som også sier noe om arbeidsmåtene i faget. Det vil være ønskelig om nye undersøkelser forsker videre på denne problemstillingen. Vil implementeringen av Forskerspiren gjennom hele skolegangen etter hvert gi oss en situasjon der naturvitenskapelige arbeidsmåter blir brukt i de fleste hovedmålene i naturfag, eller vil Forskerspiren bli et hovedmål som omhandles for seg selv, og ikke blir bruk som et verktøy i all naturfagtenking? Dette mener jeg er viktig å se videre på i de kommende årene, om 3 år har elevene som begynner på videregående skole hatt 5 års skolegang med Forskerspiren. Da kan vi bedre evaluere hvordan innføringen har påvirket naturfagundervisningen og elevenes kompetanse, både med hensyn til faglig kunnskap og kjennskap til den naturvitenskapelige prosessen. Lærerne mener at rammefaktorene er brukbare på skolene de jobber på. Lærebøkene kan dog synes vanskelige og omfattende, særlig for svake elever, dette oppfattes som noe begrensende på bruken av naturvitenskapelige arbeidsmåter. Lærerne ønsker mer undervisningstid, og sier at dette hadde økt deres mulighet til å gjøre forsøk, og ikke minst oppsummere forsøkene i en faglig sammenheng etterpå. Rammefaktorene betraktes ellers som forholdsvis like før og etter Forskerspiren. Lærerne mener også at undervisningsmetodene ikke er særlig endret etter innføringen av L-06. Det synes som om disse utvalgte lærerne hadde satt seg godt inn i den nye læreplanen i naturfag, og at læreplanen blir gjennomført i klasserommet. Så langt føler ikke lærerne som deltar i denne undersøkelsen at Forskerspiren har gitt noe løft for naturvitenskapelige arbeidsmåter på Vg1.en
dc.format.extent367770 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectnaturfag
dc.subjectforskerspiren
dc.titleForskerspirens inntreden i norsk skole - et løft for naturvitenskapelige arbeidsmåter? : Masteroppgave i naturfagdidaktikken
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel