Fenomenologisk basert prosjektveiledning : refleksjoner i tilknytning til veiledning i PVG-prosjektet "PP-tjeneste på nett" (Helgelandsprosjektet).
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145853Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Knutsen, O. (2010). Fenomenologisk basert prosjektveiledning : refleksjoner i tilknytning til veiledning i PVG-prosjektet "PP-tjeneste på nett" (Helgelandsprosjektet). Skolepsykologi 45(1), 31-39.Sammendrag
Med utgangspunkt i sentrale deler av fenomenologisk teori drøfter artikkelen innledningsvis anvendelse av fenomenologisk basert metode i tilknytning til et prosjekt om veiledning via nett. Den viser hvordan tanker, forestillinger og refleksjoner om prosjektet er viktige betingelser for prosjektdeltakernes handlinger, og hvordan handlingene generer nye tanker og forestillinger som igjen fører til nye handlinger i sirkulære prosesser. Ved å anvende en humanistisk problemløsningsmodell for prosessen og et transaksjonelt perspektiv på resultatene skisserer artikkelen videre hvordan et strukturert prosjektforløp kan sikres, og den reflekterer avslutningsvis over hvordan de kontekstuelle endringene vil kunne få konsekvenser over tid for samspillet på individ- og systemnivå og fremtre som ny og forbedret praksis.