Selvbestemmelse og autonomistøtte i kroppsøving: en studie om motivasjon for kroppsøving i videregående skole
Abstract
Avhandlingen tar utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien (SDT) til Deci & Ryan (1985) i
Deci & Ryan (2000), og prøver å indikere positive sammenhenger ved en autonomistøttende
undervisningsmåte. Innledningsvis stilles det spørsmål om opplevd behovstilfredsstillelse
(autonom, kompetanse og sosialt relasjonsbehov) hos kroppsøvingseleven kan ha
sammenheng med høyere grad av autonom motivasjon og opplevd kompetanse. Videre stilles
det spørsmål om dette kan føre til høyere innsats? Det antas at noe av dette kan assosieres
med høyere vitalitet og velvære (Subject-Well-Being) generelt hos eleven. Spørsmålene og
hypotesene er reist på bakgrunn av tidligere forskningsmateriale om SDT og dens relasjoner i
fysisk aktivitet, idrett og kroppsøving. Dette omtales i teorikapittelet, samt at mange av
begrepene avklares her. Samtidig kommer en påminning om hvilke problemer en del elever
møter i kroppsøvingsfaget i dag.