Show simple item record

dc.contributor.authorWaade, Lars
dc.date.accessioned2010-04-07T07:57:56Z
dc.date.issued2010-04-07T07:57:56Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/146994
dc.description.abstractBarn har en naturlig tilbøyelighet til å være aktive, både motorisk og verbalt. Når denne aktiviteten fortsetter når barna er forventet å være stille blir dette lett oppfattet som negativ uro. Det foreligger en hel rekke teorier som prøver å forklare slik uro fra ulike perspektiver (Freud 1920; Dollar et. al. 1939; Bandura 1965; Clements 1972; Apter 1989; Koltyn 1997). Utgangspunktet for denne studien er en hypotese om at barns uønskede uro kan forstås som at de kompenserer for den naturlig aktiviteten, som ellers ville gi dem riktig kroppstemperatur og et naturlig hormonspeil, og som igjen påvirker deres sinnstilstand slik beskrevet av bl.a. Apter (1989). Dette er en tanke som ligger bak så vel teorier om MBD og ADHD, og som også underbygges av studier som viser at fysisk aktivitet vil dempe uønsket uro i perioden etter aktiviteten. Children have an inborn tendency to be active, with respect to both motor and verbal behaviour. When these activities continue when children are required to be quiet, the activities are often perceived as unwanted behavioural unrest. There are a number of theoretical approaches for how to explain such unrest (Freud 1920; Dollar et. al. 1939; Bandura 1965; Clements 1972; Apter 1989; Koltyn 1997). The departure point for this study is a hypnotises that children’s unrest may be a way to compensate for the natural activates, that otherwise would lead to a optimal body temperature and hormonal balance, with consequences for their state of mind (Apter 1989).This is an idea we also find behind theories presented to explain MBD and ADHD, and that are supported by studies that show that physical activities reduce unrest in the period following the activity.en
dc.format.extent1334121 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectkroppsøvingen
dc.subjectadferdsendringen
dc.subjectskolenen
dc.titleKan kroppsøving skape ro i skolen? ”Kanskje kan man springe fra uroen”en
dc.title.alternativeCan physical education bring about order in the class room? “Maybe we can run away from disorder and unrest?”en
dc.typeMaster thesisen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record