dc.contributor.author | Aakre, Bjørn Magne | |
dc.date.accessioned | 2014-12-16T12:56:28Z | |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T07:27:08Z | |
dc.date.available | 2014-12-16T12:56:28Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T07:27:08Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Aakre, B.M. (2014). Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet. FORMakademisk, 7(2). Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/443/847 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/227873 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen handler om fagområdene formgiving, design og håndverk i norsk videregående opplæring, med særlig fokus på de endringer som ble gjennomført med Kunnskapsløftet i 2006. Det tas utgangspunkt i Formgivingsfag som ble innført i 1994 som en kombinert studieretning med felles grunnopplæring, der en del førte fram til studiekompetanse, og de fleste håndverksfagene fram til fagbrev. Med Kunnskapsløftet ble disse skilt fra hverandre: Formgivingsfag ble videreført som programfag innenfor Studiespesialiserende utdanningsprogram. Håndverksfagene ble videreført i et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram med betegnelse Design og håndverk. Hvor dyptgripende ble endringene i struktur og innhold, og hvordan har elever og lærere erfart disse endringene i praksis? Spørsmålene søkes besvart med støtte i to kvantitative undersøkelser, en før og en etter innføring av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen tyder på at innholdet i de to programmene forble nokså like med hensyn til innhold, arbeids- og vurderingsformer, spesielt i grunnopplæringen. Begge programmene domineres fortsatt av jenter, og design oppfattes å være det sentrale i begge utdanningene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | OsloMet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Formgiving, design, håndverk, didaktikk | nb_NO |
dc.title | Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.date.updated | 2014-12-16T12:56:29Z | |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 13 | nb_NO |
dc.source.volume | 7 | nb_NO |
dc.source.journal | FORMakademisk | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1142974 | |