• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag by Title 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • Browsing Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag by Title
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • Browsing Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag by Title
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag by Title

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 4-23 of 35

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • "Da lær i hvertfall eg mye meir" : en fenomenologisk studie av hvordan fire elever opplever og beskriver bruk av vurdering FOR læring i naturfag 

      Walla, Tanja (Master thesis, 2013-09-06)
      I denne kvalitative studien har jeg forsket på hvordan noen elever opplever og beskriver bruk av vurdering FOR læring i naturfag. Det er erfaringene og opplevelsene til elevene som har vært vektlagt i denne masteroppgaven, ...
    • Dagens ungdom, morgendagens miljøforskere, eller…? : en casestudie om hvilke forestillinger noen ungdomsskoleelever har til det å selv være miljøforsker 

      Langjord, Synnøve Segtnan (Master thesis, 2015-07-06)
      I denne kvalitative casestudien har jeg undersøkt hvilke forestillinger en elevgruppe med valgfaget forskning i praksis har om det å være miljøforsker. Utgangspunkt for oppgaven var problemstillingen: «Hvilke forestillinger ...
    • "E syns dæ e beire mæ en fagsamtale enn en prøve" : en fenomenologisk studie om hvordan fem elever erfarer og opplever bruk av fagsamtaler som vurderingsform i naturfag 

      Perjord, Anne Oseng (Master thesis, 2018)
    • ”Er Internettoppslagsverket Wikipedia sine biologiartikler skrevet på en slik måte at elever i den norske videregående skolen forstår innholdet i dem?” 

      Pettersen, Joar (Master thesis, 2008-11-10)
      Denne mastergradsoppgaven (30 studiepoeng) undersøker i hvor stor grad elevene som fordyper seg i biologi i den videregående forstår det Wikipedia har skrevet i sine engelske og norske biologrelaterte artikler. Den undersøker ...
    • Forskerspiren fem år etter : en kvalitativ undersøkelse av fire naturfaglæreres forståelse av, holdninger og erfaringer med Forskerspiren i ungdomsskolen 

      Grønbeck, Trygve (Master thesis, 2015-02-16)
      Forskerspiren er tema for denne undersøkelsen. Forskerspiren kom med som et nytt hovedemne i naturfag i den nye læreplanen LK06. Det skal sikre elevene kjennskap til og øvelse i bruk av naturvitenskapelige prosesser i ...
    • Forskerspirens inntreden i norsk skole - et løft for naturvitenskapelige arbeidsmåter? : Masteroppgave i naturfagdidaktikk 

      Skaland, Odd (Master thesis, 2008-11-10)
      Denne undersøkelsen har sett på noen læreres oppfatninger av innføringen av Forskerspiren som prosess på Vg1. Lærerne sier de er godt motiverte, og mener at elevene også er motiverte for å jobbe med naturvitenskapelige ...
    • Fra ønske til handling : Mange naturfaglærere ønsker å drive elevaktiv undervisning. –Hvorfor gjør de det ikke? –Og hvorfor ønsker de å ha en elevaktiv naturfagundervisning? 

      Ellingsen, Ingebjørg (Master thesis, 2011-02-08)
      Det siste 10 året har det vært stort fokus på realfag i grunnskolen. Det er flere internasjonale og nasjonale rapporter som melder om at elevene ikke er gode nok i naturfag i forhold til sammenlignbare land. Lærerne har ...
    • Gjør plass for argumentasjon i naturfag : en fenomenologisk studie av hvordan tre naturfagelever opplever og beskriver et undervisningsopplegg i argumentasjon 

      Hestmark, Camilla (Master thesis, 2015-07-06)
      Denne kvalitative masteroppgaven handler om hvordan noen naturfagelever opplever og beskriver et undervisningsopplegg i argumentasjon i naturfag. Fokus i oppgaven ligger på deres erfaringer og opplevelser knyttet til ...
    • Har vi lært noe nå da? : en studie om hvordan fire naturfaglærere erfarer og beskriver oppsummering som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag 

      Gjerstad, Nadia (Master thesis, 2016-02-03)
      De siste årene har det vært en økende fokus på Vurdering for læring, og i min oppgave ser jeg nærmere på hvordan oppsummering og tilhørende elementer praktiseres i videregående skole. Hensikten med oppgaven min er å ...
    • Holder Wikipedia faglig kvalitet som informasjonskilde i naturfag? 

      Nilsen, Svenn Arne (Master thesis, 2009-11-10)
      I skolesammenheng har man bruk for ulike kilder til kunnskap, og Wikipedia er i denne sammenheng et alternativ. Wikipedia er et nettleksikon som er blitt en populær informasjonskilde, og som har hatt en kraftig økning med ...
    • Hvordan praktiserer og begrunner lærere i ungddomsskolen bruk av lekse i naturfag? 

      Ellefsen, Alice-Irene (Master thesis, 2018)
    • I hvilken grad har elevene på 8. trinn kompetanse i partikkelmodellen? En spørreundersøkelse om elevers kunnskaper og anvendelser av partikkelmodellen 

      Thorsen, Håvard Skordal (Master thesis, 2017)
    • Komparativ undersøkelse på naturfaglige artikler, med fokus på faglig kvalitet : Wikipedia vs. Store Norske Leksikon 

      Zahl, Snorre (Master thesis, 2009-11-10)
      Wikipedia er et internettbasert oppslagsverk som har hatt en enorm økning i antall artikler, siden starten i 2001. Wikipedia har en struktur som gjør at det er vanlige folk som utarbeider alle artiklene, i stedet for ...
    • Leksebruk i naturfagundervisningen - Hvordan bruker lærere hjemmelekser i sin undervisning i naturfag, og hvilken betydning har type og mengde hjemmelekser for læring hos norske elever på 8. årstrinn? En undersøkelse basert på data fra TIMSS 2007 

      Alne, Knut Samson (Master thesis, 2011-09-21)
      Det viser seg at Norge har tradisjon for å gi mer hjemmelekser i naturfag enn det som er vanlig internasjonalt, og samtidig er det ingen undersøkelser som entydig viser at mye hjemmelekser i grunnskolen øker elevers læring ...
    • Lekser og læring i naturfag – kan vi lære noe fra Finland? En komparativ studie i bruk av lekser basert på data fra TIMSS 2011 

      Ronold, Kjersti (Master thesis, 2015-02-09)
      I denne undersøkelsen har jeg sammenlignet bruk og oppfølging av hjemmelekser i Norge og Finland basert på data fra TIMSS 2011, for å undersøke om lekser kan være en faktor som kan forklare prestasjonsforskjeller mellom ...
    • Lekser og læring i realfag : sammenhenger mellom prestasjoner og lekser i matematikk og naturfag/fysikk på ungdomsskole og videregående skole 

      Neppelberg, Tor Ivar (Master thesis, 2012-09-27)
      I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhenger mellom mengde og type lekser i norsk ungdomsskole og videregående skole i fagene matematikk og naturfag/fysikk ved å analysere data fra TIMSS 2007 for 8. trinn og TIMSS ...
    • Læreboka, er den viktig for elevers læring? : en kvalitativ lærebokanalyse med utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2011 der prestasjonen til norske elever skiller seg fra det internasjonale gjennomsnittet 

      Martinsen, Gina Hennum (Master thesis, 2015-07-06)
      I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan norske lærebøker i naturfag vektlegger temaer med utgangspunkt i 30 frigitte oppgaver fra TIMSS 2011, og har sett om dette har noen sammenheng ...
    • Lærerkompetanse og elevprestasjoner : sammenhenger mellom lærerens faglige kompetanse i realfag og elevenes prestasjoner i naturfag 

      Hagen, Marit Hjelmseth (Master thesis, 2015-02-09)
      I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhengen mellom hvor godt norske elever presterer i naturfag på 8. trinn og hvilken utdannelse naturfaglærerne deres har. Undersøkelsen er basert på data fra TIMSS-undersøkelsen i ...
    • ”Man må jo rekke å tenke selv” En casestudie av hva elevene, foreldrene og læreren i en 5.-klasse mener om å gjøre hjemmeforsøk som introduksjon til teoriundervisningen på skolen 

      Nordgård, Hanna Josie (Master thesis, 2013-09-06)
      Denne masteroppgaven utforsker en undervisningsmetode i naturfag der elevene gjør hjemmeforsøk sammen med foreldrene før teoriundervisningen på skolen. I motsetning til lignende studier av metoden har foreldrene en ...
    • Naturfag i en kulturhistorisk ramme : Et utviklingsarbeid i naturfag med utgangspunkt i surfôrgrop-tradisjonen på fjellgården Bredek 

      Olsen, Kjetil (Master thesis, 2008-11-10)
      Bredekprosjektet dreier seg om at elevene skal bli kjent med livet på en fjellgård i eldre tider, samtidig som de også skal lære noe om naturfaglige tema. En evaluering av Bredekprosjektet 2007, tydet på at det var liten ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit