• Kreft og lindring i Værnesregionen: økt kompetanse og økt samhandling om felles utfordringer 

      Pettersen, Irene Moan; Storflor, Karin Dybvad; Wostryck, Rigmor; Torvik, Karin (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;248, Working paper, 2012-08-29)
      Kreft er en av de diagnoser som forventes å øke mest i årene framover. Samtidig lever flere lengre med sin kreftsykdom. Lindrende behandling, pleie og omsorg uavhengig av diagnose krever høy kompetanse. Samhandlingsreformen ...
    • Kunnskapsbasert verdiskaping: et trippelhelix-prosjekt 

      Brenne, Tor; Ness, Snorre (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2009-02-18)
      Prosjektet Kunnskapsbasert verdiskaping (KV) er et nettverksprosjekt i Namdalen som har sitt utgangspunkt i Høgskolen i Nord-Trøndelag, avdeling for helsefag Namsos. Etter et forprosjekt i 2001, ble hovedprosjektet satt i ...
    • ”Lettere når jeg er aktiv!”: aktivitetsbeskrivelser 

      Haugenes, Marit (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;244, Working paper, 2012-04-25)
      ”Lettere når jeg er aktiv!” er et prosjekt hvor NFU i Nord-Trøndelag samarbeider med tre kommuner og Høgskolen i fylket. Bakgrunn for prosjektet var en antakelse om stor grad av inaktivitet og lite kunnskap om ernæring ...
    • Likestilling i barnehagen: sluttnotat fra forsknings- og utviklingsprosjektet ”Likestilling i barnehagen” 

      Voll, Anne-Lise Sandnes; Børve, Hege Eggen; Verstad, Berit (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;232, Working paper, 2010-04-28)
      Forsknings- og utviklingsprosjektet ”Likestilling i barnehagen” har vært et treårig samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Nord-Trøndelag og to barnehager. Den overordnede målsettingen har vært å integrere likestillingsperspektiv ...
    • Læringsmiljøundersøkelsen 2007/2008 

      Haugset, Anne Sigrid; Stene, Morten (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2008-05-06)
      Høgskolen har et godt studie- og arbeidsmiljø. Seks av ti studenter ville anbefalt studiestedet til en venn. Studentvelferdsundersøkelsen er gjennomført i perioden 26. mars til 16. april 2007. 376 studenter har deltatt ...
    • Midtre Namdal samkommune: en casebeskrivelse 

      Brenne, Tor (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;237, Working paper, 2011-09-19)
      09.09.09 ble Midtre Namdal samkommune formelt opprettet og samkommunestyret konstituert. Kommunene Fosnes, Namdalseid, Namsos og Overhalla dannet da den andre samkommunen i Norge. Midtre Namdal samkommune er et forsøk i ...
    • Myter og realiteter - likestilling i barnehagen 

      Børve, Hege Eggen; Verstad, Berit; Voll, Anne Lise Sandnes (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-12-11)
      Med utgangspunkt i to påstander om barnehagen som kan karakteriseres som myter, nemlig at "Barnehagen er en kvinneverden!" og "Kvinner og menn velger forskjellige barnehager!" reises spørsmålet om dette er myter om barnehage ...
    • NVU-konferansen 2011: HiNT, Steinkjer, 15. – 16. mars 2011 

      Nordseth, Hugo (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;236, Working paper, 2011-03-28)
      Formålet med NVU-konferansen er å etablere møteplasser og nettverk for gjensidig utveksling av fagkompetanse innen fleksibel og nettbasert utdanning på internasjonalt nivå. En viktig mulighet her er å stimulere til faglige ...
    • Problembasert læring (PBL): evaluering av sju PBL-perioder ved allmennlærerutdanningen, Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) i tidsrommet 1998-2001 

      Loeng, Svein (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;203, Peer reviewed; Working paper, 2006-02)
      Denne rapporten ser nærmere på gjennomføringen av sju perioder med problembasert læring (PBL) ved Allmennlærerutdanningen, Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) i tidsrommet 1998-2001. Rapporten tar for seg hver enkelt av ...
    • Programevaluering av sosiologi ved Høgskolen i Nord-Trøndelag: årsenhet og bachelorgradsstudium i sosiologi 

      Grinde, Jørgen; Ekker, Knut; Hedlund, Marianne; Hjelseth, Arve (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-06-04)
    • Psykisk sykdom kan ha konsekvenser for foreldrefunksjonen og barnas situasjon: intervensjonsmuligheter 

      Haukø, Brit Helen; Stamnes, John H. (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;257, Working paper, 2013-08-21)
      I denne studien forsøker vi å si noe om hvilke konsekvenser psykisk sykdom hos foreldre kan ha for barna. Det blir forsøkt forklart ut i fra Lazarus stress- mestringsteori. Avslutningsvis presenteres Barnas Time (BT) som ...
    • Rapportskriving: arbeidsprosess, faser og resultat 

      Brataas, Hildfrid V.; Torvik, Karin (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;247, Working paper, 2012-06-25)
      Senter for omsorgsforskning Midt-Norge har som mål å bidra til at flere formidler erfaringskunnskap og andre resultater fra prosjekter. Dette notatet beskriver et eksempel på hvordan man kan bygge opp en prosjektrapport ...
    • Regional reform : will democracy benefit? 

      Haga, Gjermund (Arbeidsnotat, Working paper, 2006-12)
    • Samfunnsøkonomisk analyse av bru over Beitstadsundet 

      Westeren, Knut Ingar (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2000-12)
      I 1984 ble det utarbeidet en regional analyse av indre Trondheimsfjordsområdet med utgangspunkt i kommunene Verran, Mosvik og Leksvik (Westeren 1984). Formålet med den analysen var å lage en nytte/kostnadsanalyse av bru ...
    • Samhandlingsreformen - styring og organisering 

      Westeren, Knut Ingar; Similä, Jan Ole (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;245, Working paper, 2012-05-03)
      Dette prosjektet er et delprosjekt innen rammen av hovedprosjektet "Forskning og innovasjon i offentlig sektor i Midt-Norge". Hovedprosjektet bygger på en samarbeidsavtale mellom Høgskolen i Sør Trøndelag (prosjektansvarlig), ...
    • Samhandlingsreformen: utfordringer knyttet til reformens forutsetninger om interkommunalt samarbeid og avtaleregulering 

      Similä, Jan Ole; Bergh, Erling (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;250, Working paper, 2012-10-25)
      Steinkjer kommune og Midtre Namdal samkommune (MNS) har begge deltatt i det Midt-norske aksjonsforskningsprosjektet ”Ny offentlig ledelse”. Prosjektet startet i 2010 med formål å studere/følge opp nye ledelses- og ...
    • ”Se, en tokant…”: et utviklingsarbeid med matematikk i barnehagen 2008-2010 

      Sjøvold, Marte Mina; Strand, Frode; Telatin, Ivan; Aastrup, Svein (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;235, Working paper, 2011-02-09)
      Våren 2007 kontaktet Maritvold barnehage SA Høgskolen i Nord-Trøndelag med et ønske om faglig skolering i faget matematikk med høgskolelektor Svein Aastrup som veileder. Barnehagen så et behov for økt kompetanse i faglig ...
    • SHOPP - samhandling HiNT og praksisfelt vedrørende praksis som læringsarena 

      Johansen, Oddbjørn; Aglen, Eva Johnsen (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;264, Working paper, 2015-11-30)
      Vernepleierutdanningen har de siste årene hatt som målsetting å bedre forholdet mellom praksisfelt og utdanningsinstitusjonen. Slik som det foregår i dag blir det utformet avtaler mellom høgskolen og praksisområdet om ...
    • Skognæringens økonomiske betydning for kystfylkene 

      Westeren, Knut Ingar (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-06-20)
      Det er satt i gang et prosjekt kalt ”Kystskogbruket”, Nord-Trøndelag fylkeskommune (2006), hvor alle fylker som ligger langs kysten fra Rogaland til Finmark er med. Det var interesse innen rammen av dette prosjektet for ...
    • Studentvelferdsundersøkelsen 2006/2007 

      Haugset, Anne Sigrid; Stene, Morten (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-05)
      Høgskolen har et godt studie- og arbeidsmiljø. 90 prosent av studentene ville anbefalt studiestedet til en venn. Studentene gir konkrete forbedringssignaler gjennom undersøkelsen (kantine, formidling, fysiske forhold), ...