Browsing Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag by Document Types "Research report"
Now showing items 1-20 of 69
-
Art and science as supplementary symbolic forms in organizational theory?
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-02-15) -
Å lære i lag: gruppebaserte praksisstudier med tett oppfølging er gull verdt! Evalueringsrapport fra prosjektet 'Ny praksismodell'
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-03-16)Denne rapporten omhandler utprøving og evaluering av en ny praksismodell for sykepleierstudenter i sykehus. Arbeidet ble organisert som et prosjekt over 2.5 år, og ble finansiert av samarbeidsmidler fra Høgskolen i ... -
Årsakssammenheger og betydning av AFEM for rehabilitering til aktivt liv: rehabilitering under ordning Raskere tilbake
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;77, Peer reviewed; Research report, 2011-09-05)At the beginning of the 20th century, new measures have been implemented to promote more return to work after sick leave and decrease the number of people who are dependent on social security as the source of income. In ... -
Barnehagestyreres arbeid med likestilling i barnehagen: rapport fra en spørreundersøkelse i Trøndelag
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;67, Research report, 2010-04-28)Denne rapporten retter fokus på hvordan barnehagestyreren som administrativ-, pedagogisk- og personalansvarlig leder arbeider med å integrere likestilling i barnehagens daglige virksomhet, og spesielt hvordan barnehagestyreren ... -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): årene som skoleinspektør i Skien (1919-1929)
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-12-03)Bernhof Ribsskog ankom Skien sommeren 1919. Han hadde da 15 år bak seg fra skolestua, og følte seg ferdig med årene bak katetret. Skoleinspektørstillingen i Skien ble ledig, og han søkte. Ribsskog ble værende 10 år i ... -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): en oversikt over årene som folkeskolelærer i Flatanger, Harstad og Trondheim
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-06-08) -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): et forarbeid til en biografi
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;82, Research report, 2012-06-08)I denne studien forsøker forfatteren å kaste streiflys over hvilket menneske Bernhof Ribsskog var, og hva han fikk utrettet som skolemann, administrator og forsker, samt hvilke kvaliteter og egenskaper han måtte være i ... -
Bernhof Ribsskog (1883-1963): noen streif fra Osloperioden
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;69, Peer reviewed; Research report, 2010-04-27)I denne studien tar forfatteren for seg perioden fra Bernhof Ribsskog ble ansatt som skoleinspektør i Oslo i 1929 til han døde sommeren 1963. Han tar fatt i noen av de viktigste oppgavene og utfordringene han møtte, og som ... -
Bernhof Ribsskog: oppvekstår i Flatanger og lærerutdanning (1883-1903)
(Høgskolen i Nord-Trøndelag / Rapport, Research report; Peer reviewed, 2007-08-13)Dette arbeidet tar for seg de forholdene Bernhof Ribsskog vokste opp under i Ribsskogen i Flatanger på 1880-90- tallet, samt hans år på læreskolen i Levanger. Målet med dette arbeidet er å forsøke å si noe om hva som ... -
Bernhof Ribsskogs rolle i forbindelse med etableringen av Statens lærerskoleklasser i Oslo
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-02-27)Dette arbeidet tar for seg etableringen av Statens lærerskoleklasser i Oslo etter krigen, med fokus på Bernhof Ribsskogs rolle i forbindelse med oppstarten og de første oppstartårene. -
Bruk av kultur og humor i rehabiliteringsprosessen: en undersøkelse av Høylandsmodellen i rehabilitering
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2007-06-22)Høsten 2003 ble IKS Namdal rehabilitering - Høylandet/eiendom og IKS Namdal rehabilitering - Høylandet/drift etablert. 14 kommuner i Namdalen står som eiere. Bemanningen ved Namdal rehabilitering er tverrfaglig og senteret ... -
Children´s Forum: an Interview with Eight Children
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-05-28)Objective. Childrens forum (CF) is a session for information and inquiry for children between the ages of 2 and 18 whose parents are in-patients at the psychiatric ward. The aim and scope of this study was to investigate ... -
Comparison of stress levels among 8 different professions : reflections on variance in reported job-related stress: a comparative study based on Norwegian Nursing College teachers’ situation
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2008-08-20)The aim of this study is (1) to identify the most prominent stressor among teachers, and (2) to examine the stress level in three samples of teachers: Nursing teachers, primary school teachers and preparatory college ... -
Coop-Wonca kartlegging ved rehabilitering til aktivt liv; helse og funksjon før og etter rehabilitering ved mild psykisk lidelse. Prosjektrapport
(Rapport/ Høgskolen i Nord-Trøndelag;87, Peer reviewed; Research report, 2013-02-18)Mange mennesker rammes av mild psykisk lidelse som i løpet av arbeidslivet kan føre til lang tids fravær fra arbeidslivet. Under ordningen Raskere tilbake tilbyr Smednes trivselsgård as på oppdrag fra Helseforetaket, ... -
"Det går likar no...!" Hvordan motivere til fagutvikling av sykepleiernes dokumentasjonspraksis ved hjelp av aksjonsforskning som metode
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-06-15)Tidligere studier i feltet og annen relevant forskning viste at sykepleiere hadde en noe svak faglig og juridisk innsikt i sykepleiedokumentasjonens hensikter. De viste til liten faglig trygghet i hva som skulle dokumenteres ... -
Dokumentere hva – hvor? Utredning og undervisningsopplegg om digitale dokumentasjonsverktøy for studenter ved Høgskolen i Nord-Trøndelag
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;89, Peer reviewed; Research report, 2013-04-08)Denne rapporten beskriver et prosjekt med implementering av elektroniske verktøy for dokumentasjon av helsehjelp ved Høgskolen I Nord-Trøndelag. Hovedmål for prosjektet var å utarbeide undervisningsopplegg for sykepleier- ... -
Eldre sørsamers opplevelse av å være gammel
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;78, Peer reviewed; Research report, 2011-11-10)Hensikten med prosjektet har vært å beskrive erfaringer fra å leve som eldre sørsame, når en mottar hjemmebaserte tjenester. Målet med prosjektet har vært å få en øket forståelse for hvordan det oppleves å være eldre ... -
”Er det nå så lurt å samle så mange som trenger hjelp på den samme plassen?” Trygghet, sikkerhet og organisering av to samlokaliserte bofellesskap
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;83, Peer reviewed; Research report, 2012-06-20)Namsos kommune har konkretisert tre områder som de ønsker nærmere belyst gjennom dette oppdraget: Kartlegging og vurdering av opplevelse av sikkerhet og trygghet i omsorgsboligene i Jorunn Ekkers veg 5A Aktuelle ... -
Evaluering av AFEM-modell for sosial rehabilitering: psykososial rehabilitering som bro til livskvalitet og mestring i det tverretatlige landskap
(Peer reviewed; Research report, 2006)Smednes Trivselsgård i Aure kommune ble i 2004 etablert som kompetansesenter innenfor sosial rehabilitering. Senteret mottatt klienter fra a-etat og trygdeetat.Klientene har fulgt et ettårig opplegg med fokus på å ta Ansvar ... -
Evaluering av Senter for omsorgsforskning Midt-Norge sin forskningsfaglige bistand og veiledning til utviklingssentrene for hjemmetjenester og sykehjem i regionen
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;86, Peer reviewed; Research report, 2013-01-31)Senter for omsorgsforskning (SOF), Midt-Norge er tilknyttet Høgskolen i Nord – Trøndelag (HINT) og har blant annet som oppdrag å yte forskningsfaglig bistand og veiledning til Utviklingssentrene for hjemmetjenester og ...