• Naturen som læringsarena for barnehagebarn 

      Skåren, Ragnhild Klefstad (Student paper, others, 2015-02-09)
      Tittelen på rapporten er ‘’Naturen som læringsarena for barnehagebarn’’. Ut i fra dette ble problemstillingen: Hvilket syn har barnehagelærere på naturen som læringsarena for barnehagebarn, og hvordan blir dette tilrettelagt ...
    • Nyutdannede førskolelærere 

      Røine, Mari Gudrun (Student paper, others, 2012-03-02)
      "Som nyutdannet førskolelærer kan du forvente å få god oppfølging når du begynner å jobbe på den første arbeidsplassen din. Det har du krav på som arbeidstaker. Noen arbeidsplasser har et introduksjonsprogram for nyansatte. ...
    • Om gruppesammensetning og praktisk arbeid i naturfag : en studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av det å drive med praktisk arbeid i naturfagsundervisningen, samt syn på hvordan arbeidsgrupper bør sammensettes 

      Blomseth, Lorents H. (Student paper, others, 2013-09-05)
      Bakgrunnen for denne artikkelen har sitt utspring i min søken etter å gjøre naturfag-undervisningen på ungdomstrinnet best mulig med tanke på oppnåelse av læreplanenes mål for trinnet. Det faktum at mange elever sliter med ...
    • Omsorg for de minste 

      Husnes, Line (Student paper, others, 2013-02-14)
      Oppgaven jeg har skrevet er et selvstendig arbeid der jeg som student har fordypet med i det overordnede temaet Den profesjonelle førskolelæreren. Under dette temaet valgte jeg å skrive om omsorg for de minste. Etter at ...
    • Omvendt undervisning : bruk av Flipped Classroom 

      Hellesø, Amund (Bachelor thesis, 2014-10-03)
      In this research my main purpose was to find out if the use of flipped classroom as a teaching method would improve the learning effects in mathematics. One of the main challenges for teachers today is the lack of time ...
    • Pedagogisk dokumentasjon 

      Forsbakk, Veronika (Student paper, others, 2012-02-28)
      Når blir egentlig dokumentasjon pedagogisk? Dette er et spørsmål jeg ofte reflekterer over. Er det nok å henge opp bilder fra en aktivitet og kalle det for pedagogisk dokumentasjon, eller må det mer til? Dette spørsmålet ...
    • Pedagogisk dokumentasjon: fagoppgave i pedagogikk 

      Bjerkaas, Marit (Bachelor thesis, 2010-04-16)
      Formålet med denne oppgaven er delt i to. Det ene er min nysgjerrighet på hvordan jeg kan bruke pedagogisk dokumentasjon i utviklingsarbeid i barnehagen. Det andre er at denne oppgaven er en del av eksamen i pedagogikk ved ...
    • Den pedagogiske lederrollen: hva gjør pedagogisk leder for å fremme gode relasjoner til sine medarbeidere? 

      Hansen, Wenche Anita (Student paper, others, 2012-03-06)
      Tema for denne fagoppgaven er den pedagogiske lederrollen, og dens betydning for medarbeiderne. Gjennom noen år med arbeid i barnehage samt utplassering i praksis gjennom utdanningen, har jeg sett ulike måter å lede en ...
    • Den profesjonelle førskolelærer 

      Lillegaard, Karine Lund (Bachelor thesis, 2013-01-29)
      Forskningsresultater fra USA sier at hvordan selve overgangen fra barnehage til skole blir gjennomført, har betydning for barnets videre skolegang. Slike overganger som dette betegnes som sårbare faser som legger føringer ...
    • Den profesjonelle førskolelærer : hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger? 

      Langseth, Marianne (Student paper, others, 2014-02-21)
      I forhold til tema og praksisfortelling har jeg formulert følgende problemstilling: Hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger? Dataene fra forskningen drøftes ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: den flerkulturelle barnehagen 

      Hartviksen, Kjersti Helene (Student paper, others, 2014-02-21)
      Med utgangspunkt i hvor vi i dag finner fokuset i diskusjonen om det flerkulturelle samfunnet og hva styringsdokumentene for barnehagen sier, ble problemstillingen min som følger: Hvordan jobber førskolelæreren for å legge ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen 

      Hansen, Renate Green (Student paper, others, 2014-02-21)
      Omsorg i barnehagen handler om relasjonene mellom personalet og barna, og om barnas omsorg for hverandre. Å gi barn mulighet til omsorg er grunnlaget for å utvikle sosial kompetanse, og er viktig i et livslangt læringsperspektiv. ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: mobbing i barnehagen 

      Berg, Maria Therese (Student paper, others, 2014-02-21)
      Denne rapporten er et resultat av en undersøkelse gjennomført i forbindelse med min profesjonsoppgave med tittelen: ”Den profesjonelle førskolelærer”. Temaet i rapporten er: ”Mobbing i barnehagen”. Formålet med undersøkelsen ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: omsorg og tilknytning for ettåringens oppstart i barnehagen 

      Nilsen, Kathrine (Student paper, others, 2014-02-21)
      I barnehagen oppsto det en intern diskusjon blant personalet angående bruken av overgangsobjekter som flaske, smokk og koseklut. Noen mente at det var feil å bysse barna i søvn, likeså å bruke tid på å gi barna flaske når ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave i pedagogikk 

      Al-Jaml, Hana (Student paper, others, 2014-02-21)
      Foreldresamarbeidet foregår både i formelle og uformelle situasjoner. Her fokuserer jeg på samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i de uformelle situasjoner. Det jeg legger i begrepet uformelle situasjoner er der barnet ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave pedagogikk 

      Lundestad, Hilde (Student paper, others, 2014-02-21)
      Hvordan forstår førskolelæreren begrepet danning, og hvordan kan førskolelæreren fremme barnas danningsprosesser gjennom lek i barnehagen? Jeg ønsker å se nærmere på leken som danningsprosess. Det gjør det lettere å holde ...
    • Profesjonsutøvelse i en organisasjon med lekmannspreg 

      Berg-Olsen, Marthe Nersund (Student paper, others, 2015-02-09)
      Tittel på denne oppgaven er profesjonsutøvelse i en organisasjon med lekmannspreg. Ut i fra denne tittelen valgte jeg problemstillingen : Hvordan reflekterer barnehagelæreren over seg selv som profesjonsutøver, og hvilke ...
    • Reggio Emilia inspirasjonen 

      Duestad, Alexandra Paez (Student paper, others, 2012-03-05)
      I det siste har jeg gjennom mitt arbeid, en praksis barnehage og gjennom pensum fra førskolelæreutdanning, har jeg hørt og lært litt om Reggio Emilia filosofien. Denne filosofien er en måte å tenke læring og læringsmiljø ...
    • "Relasjoner barn-voksen" 

      Arnø, Maja (Student paper, others, 2012-03-05)
      Det jeg selv er opptatt av i min jobb, og gjerne vil vite mer om er de relasjonene personalet i barnehagen har til barna. Har personalet innvirkning på barna i barnehagen? Hvordan kan relasjonene mellom voksen og barn ...
    • Risikofylt leik i barnehagen: kvalitativ undersøking av barnehagelæraren si vurdering av risiko og tryggleik i barns viltre leik 

      Hübner, Kathrin (Student paper, others, 2016-03-10)
      For fagoppgåva i pedagogikk har eg valt temaet «Risikofylt leik i barnehagen». Oppgåva byggjer på ei kvalitativ undersøking med bakgrunn i problemstillinga «Korleis vurderer barnehagelæraren risiko og tryggleik i barns ...