Blar i Studentarbeider (avsluttet) fra HiNe på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 133
-
Nyutdannede førskolelærere
(Student paper, others, 2012-03-02)"Som nyutdannet førskolelærer kan du forvente å få god oppfølging når du begynner å jobbe på den første arbeidsplassen din. Det har du krav på som arbeidstaker. Noen arbeidsplasser har et introduksjonsprogram for nyansatte. ... -
Hvordan kan førskolelærer beholde entusiasme og motivasjon i jobben med tanke på innstillinger til endringer i jobben?
(Student paper, others, 2012-03-02)Etter jeg startet på utdannelse til førskolelæreryrket ved Høgskolen i Nesna, har jeg sett hvor store endringer det har vært innenfor dette yrket de siste 10 årene spesielt. Jeg har også forstått viktigheten av at vi jobber ... -
Fagoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2012-03-02)I dagens samfunn er det blitt lovet full barnehagedekning fra staten. Dette medfører at flere vil ha barna sine i barnehagen. Flere foreldre starter i jobb allerede når barnet deres er ca 1 år og det medfører at de søker ... -
Arbeidsmåter og pedagogisk grunnsyn: hvordan jobber personalet sammen om å utvikle et felles pedagogisk grunnsyn i barnehagen
(Student paper, others, 2012-03-05)Som siste års student ved førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Nesna, skal jeg skrive en fagoppgave i pedagogikk som en del av den avsluttende eksamen i faget. I løpet av mine snart tolv år i barnehage og ikke minst ... -
Hvordan kan førskolelærere legge til rette for videre læring ved å reflektere over personalets tause kunnskap?
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema for fagoppgaven er valgt i forhold til temaet refleksjon av den tause kunnskapen personalet er i besittelse av i barnehagen. Alle er i besittelse av taus kunnskap, men ikke alle har en formell kunnskap. Allikevel kan ... -
Barns medvirkning
(Student paper, others, 2012-03-05)Siden jeg mener dette er et tema som er viktig for barna i barnehagen har jeg valgt å skrive om barns medvirkning i min fagoppgave som er en del av eksamen i pedagogikkfaget siste året på førskolelærer studiet. Jeg ønsker ... -
Fagoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema jeg har valgt er den flerkulturelle barnehagen. Grunnenene til at valget falt på dette temaet er flere. Det er svært aktuelt i vår tid, og blir mest sannsynlig enda mer belyst i årene som kommer. Det er også et tema ... -
Reggio Emilia inspirasjonen
(Student paper, others, 2012-03-05)I det siste har jeg gjennom mitt arbeid, en praksis barnehage og gjennom pensum fra førskolelæreutdanning, har jeg hørt og lært litt om Reggio Emilia filosofien. Denne filosofien er en måte å tenke læring og læringsmiljø ... -
"Relasjoner barn-voksen"
(Student paper, others, 2012-03-05)Det jeg selv er opptatt av i min jobb, og gjerne vil vite mer om er de relasjonene personalet i barnehagen har til barna. Har personalet innvirkning på barna i barnehagen? Hvordan kan relasjonene mellom voksen og barn ... -
Hva synes førskolelærere er viktig for barna i tilvenningsperioden?
(Student paper, others, 2012-03-05)Etter at regjeringen la til rette for full barnehage dekning i 2008, fikk barnehagene en økt andel av små barn i aldersgruppe 0-3 år. Som følge av dette kan selve innkjøringen være utfordrende i seg selv for både de nye ... -
Barns følelse av mestring i barnehagen
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema for fagoppgaven min er "Barns følelse av mestring i barnehagen". Barns følelse av mestring i hverdagen er viktig for barnets lærelyst og utvikling av en positiv selvfølelse. Som førskolelærer er det viktig for oss å ... -
Den pedagogiske lederrollen: hva gjør pedagogisk leder for å fremme gode relasjoner til sine medarbeidere?
(Student paper, others, 2012-03-06)Tema for denne fagoppgaven er den pedagogiske lederrollen, og dens betydning for medarbeiderne. Gjennom noen år med arbeid i barnehage samt utplassering i praksis gjennom utdanningen, har jeg sett ulike måter å lede en ... -
Fagoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2012-03-06)Gjennom førskolelærerstudiet har jeg vært så heldig at jeg har kunnet jobbe i en barnehage på en småbarnsavdeling. Jeg har kunnet sette teorien vi har lest og lært om ut i praksis og det har vært like spennende hver gang ... -
Hvordan samspillet mellom voksne og barn blir til: hvordan gjennomfører personalet i barnehagen barnesamtalen?
(Student paper, others, 2012-03-08)Temaet i oppgaven er hvordan samspillet mellom barn og voksne blir til. Det jeg ønsker å se på i denne undersøkelsen er om personalet møter barna med den respekt og omsorg som det står i rammeplanen at vi har en yrkesetisk ... -
Kunstfagenes plass i spesialundervisningen
(Bachelor thesis, 2012-06-08)Hvordan kan undervisning i praktisk-estetiske fag styrke den språksvake elevens utvikling? Målet med denne oppgaven er å argumentere for kunstfagenes rolle i spesialundervisningen, og belyse denne kunnskapens relevans ... -
Språkstimulering og forebygging av lese- og skrivevansker i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012-07-09)Problemstillingen vil bli belyst gjennom aktuell teori og forskning på området om lese- og skrivevansker, og om utviklingen av lesekompetansen. Deretter vil jeg bruke en kvalitativ metode med en kombinasjon av strukturert ... -
Språkstimulering i teori og praksis : å bidra til et godt språkstimulerende miljø i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012-07-09)Problemstillingen jeg skal forsøke å svare på i denne oppgaven er som følger: Hvordan kan barnehagen tilrettelegge for et godt språkstimulerende miljø? Målet mitt er at gjennom å skrive denne oppgaven vil jeg: 1) Finne ... -
Forebygging av lese- og skrivevansker
(Bachelor thesis, 2012-07-09)Problemstilling; Hvordan kan man forebygge lese-og skrivevansker for en enkelt elev i 2.klassetrinn? -
Hvordan kan tidlig innsats og varierte læringsmetoder motivere barn som strever med lese- og skriveopplæringen
(Bachelor thesis, 2012-07-09)Skolen har en viktig oppgave i å sikre at alle elevene utvikler tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Dette er en formidabel oppgave, da vi vet at det er et stort sprik mellom elevenes forutsetninger når de begynner ... -
"Da veit eg ka som må tel" : bruk av kjente kjennetegn på måloppnåelse i naturfag på VG1 nivå i den videregående skole
(Student paper, others, 2012-12-20)Formativ vurdering, det vi i dag betegner som vurdering for læring eller underveisvurdering, engasjerer elevene, øker deres motivasjon for læring og dermed deres læringsutbytte. Dette viste Black & William i sin metastudie ...