• Fagoppgave i pedagogikk 

      Forsland, Cathrine Pedersen (Student paper, others, 2012-03-05)
      Tema jeg har valgt er den flerkulturelle barnehagen. Grunnenene til at valget falt på dette temaet er flere. Det er svært aktuelt i vår tid, og blir mest sannsynlig enda mer belyst i årene som kommer. Det er også et tema ...
    • Fagoppgave i pedagogikk 

      Utland, Silje Merete Aa (Student paper, others, 2012-03-02)
      I dagens samfunn er det blitt lovet full barnehagedekning fra staten. Dette medfører at flere vil ha barna sine i barnehagen. Flere foreldre starter i jobb allerede når barnet deres er ca 1 år og det medfører at de søker ...
    • Fagoppgave i pedagogikk 

      Waldal, Inger Kristina (Student paper, others, 2012-03-06)
      Gjennom førskolelærerstudiet har jeg vært så heldig at jeg har kunnet jobbe i en barnehage på en småbarnsavdeling. Jeg har kunnet sette teorien vi har lest og lært om ut i praksis og det har vært like spennende hver gang ...
    • Det fysiske innemiljøet i barnehagen 

      Fagerjord, Ida Kristine (Student paper, others, 2012-02-29)
      Jeg har valgt å skrive om det fysiske innemiljøet i barnehagen og da i forhold til rollelek. Jeg ønsker å finne ut mer om hvordan en som førskolelærer kan legge til rette innemiljøet for rollelek. Jeg har kommet frem til ...
    • Hva synes førskolelærere er viktig for barna i tilvenningsperioden? 

      Sæbø, Marie Doreen Félix (Student paper, others, 2012-03-05)
      Etter at regjeringen la til rette for full barnehage dekning i 2008, fikk barnehagene en økt andel av små barn i aldersgruppe 0-3 år. Som følge av dette kan selve innkjøringen være utfordrende i seg selv for både de nye ...
    • Hvilken forståelse har barnehagelæreren av medvirkning for 1 åringene? 

      Oddøy, Hanne Bråten (Student paper, others, 2016-02-12)
      Det overordnede tema for denne rapporten er Den profesjonelle barnehagelærer. Ut fra dette har jeg valgt å fokusere på barns medvirkning. Ut fra dette fokuset valgte jeg problemstillingen: Hvilken forståelse har ...
    • Hvilken kompetanse skal en førskolelærer ha for å være en god leder? 

      Sandstrak, Christina (Student paper, others, 2011-03-07)
      Gjennom mitt 34-årige liv og 14-års praksis fra barnehage har jeg møtt ulike typer ledere som har hatt hver sin lederstil. Snart skal jeg være ferdig utdannet førskolelærer for barn, medarbeidere og foreldre, og hvilken ...
    • Hvordan kan førskolelærer beholde entusiasme og motivasjon i jobben med tanke på innstillinger til endringer i jobben? 

      Fiskergård, Kari Pernille (Student paper, others, 2012-03-02)
      Etter jeg startet på utdannelse til førskolelæreryrket ved Høgskolen i Nesna, har jeg sett hvor store endringer det har vært innenfor dette yrket de siste 10 årene spesielt. Jeg har også forstått viktigheten av at vi jobber ...
    • Hvordan kan førskolelærere legge til rette for videre læring ved å reflektere over personalets tause kunnskap? 

      Johansen, Hilde Birgitte (Student paper, others, 2012-03-05)
      Tema for fagoppgaven er valgt i forhold til temaet refleksjon av den tause kunnskapen personalet er i besittelse av i barnehagen. Alle er i besittelse av taus kunnskap, men ikke alle har en formell kunnskap. Allikevel kan ...
    • Hvordan samspillet mellom voksne og barn blir til: hvordan gjennomfører personalet i barnehagen barnesamtalen? 

      Jensberg, Hilde Findal (Student paper, others, 2012-03-08)
      Temaet i oppgaven er hvordan samspillet mellom barn og voksne blir til. Det jeg ønsker å se på i denne undersøkelsen er om personalet møter barna med den respekt og omsorg som det står i rammeplanen at vi har en yrkesetisk ...
    • Hvordan synliggjør pedagogisk leder kompetansen, taus kunnskap, hos personalet? 

      Sjursen, Aina (Student paper, others, 2012-02-29)
      Temaet for undersøkelsen er den uformelle/tause kunnskapen personalet innehar i barnehagen. I en institusjon som barnehagen er det ofte flere, assistenter for eksempel, som ikke har formell utdannelse, som førskolelærerutdanning, ...
    • Det kompetente barnet : i lys av Albert Banduras sosialkognitive teori - hvordan pedagogens verdisyn kan påvirke barns hverdagsmestring 

      Børstad, Bente (Student paper, others, 2013-02-14)
      Etter å ha reflektert rundt temaet mestring ble det klart at jeg ville finne ut mer om hvordan pedagogens verdisyn kunne påvirke barns hverdagsmestring. Perspektiv og teorigrunnlag ble valgt fordi Albert Banduras sosialkognitive ...
    • Lekeslåssing i barnehagen 

      Fjellheim, Marita (Student paper, others, 2013-02-13)
      I årene på førskolelærerutdanningen så har vi fått innblikk i mange former for lek, også emnet vilter lek med fokus på rollelek som spesielt viktig for oss som førskolelærere å ta vare på i barnehagen. Dette anser jeg som ...
    • Likestilling i barnehagen 

      Dørum, Maybelle (Bachelor thesis, 2010-03-26)
      I denne oppgaven skriver jeg om likestilling i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i en semesteroppgave jeg skrev tidligere i år som handlet om hvordan personalet i barnehagen kan jobbe for å fremme likestilling mellom ...
    • Likeverd i barnehagen 

      Åsholm, Heidi Iren (Student paper, others, 2015-02-12)
      Tittelen for denne profesjonsoppgaven er «Likeverd i barnehagen» og temaet er likeverd. Denne rapporten er et resultat av et forskningsarbeid gjort for å belyse profesjonsoppgavens problemstilling: «Hvordan forstår ...
    • Minoritetsspråklige barn i barnehagen 

      Bonden, Kari-Anne (Student paper, others, 2012-02-29)
      Det samfunnet vi lever i dag er et mer mangfoldig samfunn, noe som innebærer at befolkningen i Norge har forskjellige språk, kulturell og religiøs bakgrunn (Andersen, Bleka, Gjervan, 2006, s.87). Det vil derfor være stor ...
    • Naturen som læringsarena for barnehagebarn 

      Skåren, Ragnhild Klefstad (Student paper, others, 2015-02-09)
      Tittelen på rapporten er ‘’Naturen som læringsarena for barnehagebarn’’. Ut i fra dette ble problemstillingen: Hvilket syn har barnehagelærere på naturen som læringsarena for barnehagebarn, og hvordan blir dette tilrettelagt ...
    • Nyutdannede førskolelærere 

      Røine, Mari Gudrun (Student paper, others, 2012-03-02)
      "Som nyutdannet førskolelærer kan du forvente å få god oppfølging når du begynner å jobbe på den første arbeidsplassen din. Det har du krav på som arbeidstaker. Noen arbeidsplasser har et introduksjonsprogram for nyansatte. ...
    • Pedagogisk dokumentasjon 

      Forsbakk, Veronika (Student paper, others, 2012-02-28)
      Når blir egentlig dokumentasjon pedagogisk? Dette er et spørsmål jeg ofte reflekterer over. Er det nok å henge opp bilder fra en aktivitet og kalle det for pedagogisk dokumentasjon, eller må det mer til? Dette spørsmålet ...
    • Pedagogisk dokumentasjon: fagoppgave i pedagogikk 

      Bjerkaas, Marit (Bachelor thesis, 2010-04-16)
      Formålet med denne oppgaven er delt i to. Det ene er min nysgjerrighet på hvordan jeg kan bruke pedagogisk dokumentasjon i utviklingsarbeid i barnehagen. Det andre er at denne oppgaven er en del av eksamen i pedagogikk ved ...