• Pedagogisk dokumentasjon 

      Forsbakk, Veronika (Student paper, others, 2012-02-28)
      Når blir egentlig dokumentasjon pedagogisk? Dette er et spørsmål jeg ofte reflekterer over. Er det nok å henge opp bilder fra en aktivitet og kalle det for pedagogisk dokumentasjon, eller må det mer til? Dette spørsmålet ...
    • Pedagogisk dokumentasjon: fagoppgave i pedagogikk 

      Bjerkaas, Marit (Bachelor thesis, 2010-04-16)
      Formålet med denne oppgaven er delt i to. Det ene er min nysgjerrighet på hvordan jeg kan bruke pedagogisk dokumentasjon i utviklingsarbeid i barnehagen. Det andre er at denne oppgaven er en del av eksamen i pedagogikk ved ...
    • Den pedagogiske lederrollen: hva gjør pedagogisk leder for å fremme gode relasjoner til sine medarbeidere? 

      Hansen, Wenche Anita (Student paper, others, 2012-03-06)
      Tema for denne fagoppgaven er den pedagogiske lederrollen, og dens betydning for medarbeiderne. Gjennom noen år med arbeid i barnehage samt utplassering i praksis gjennom utdanningen, har jeg sett ulike måter å lede en ...
    • Den profesjonelle førskolelærer : hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger? 

      Langseth, Marianne (Student paper, others, 2014-02-21)
      I forhold til tema og praksisfortelling har jeg formulert følgende problemstilling: Hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger? Dataene fra forskningen drøftes ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: den flerkulturelle barnehagen 

      Hartviksen, Kjersti Helene (Student paper, others, 2014-02-21)
      Med utgangspunkt i hvor vi i dag finner fokuset i diskusjonen om det flerkulturelle samfunnet og hva styringsdokumentene for barnehagen sier, ble problemstillingen min som følger: Hvordan jobber førskolelæreren for å legge ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen 

      Hansen, Renate Green (Student paper, others, 2014-02-21)
      Omsorg i barnehagen handler om relasjonene mellom personalet og barna, og om barnas omsorg for hverandre. Å gi barn mulighet til omsorg er grunnlaget for å utvikle sosial kompetanse, og er viktig i et livslangt læringsperspektiv. ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: mobbing i barnehagen 

      Berg, Maria Therese (Student paper, others, 2014-02-21)
      Denne rapporten er et resultat av en undersøkelse gjennomført i forbindelse med min profesjonsoppgave med tittelen: ”Den profesjonelle førskolelærer”. Temaet i rapporten er: ”Mobbing i barnehagen”. Formålet med undersøkelsen ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: omsorg og tilknytning for ettåringens oppstart i barnehagen 

      Nilsen, Kathrine (Student paper, others, 2014-02-21)
      I barnehagen oppsto det en intern diskusjon blant personalet angående bruken av overgangsobjekter som flaske, smokk og koseklut. Noen mente at det var feil å bysse barna i søvn, likeså å bruke tid på å gi barna flaske når ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave i pedagogikk 

      Al-Jaml, Hana (Student paper, others, 2014-02-21)
      Foreldresamarbeidet foregår både i formelle og uformelle situasjoner. Her fokuserer jeg på samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i de uformelle situasjoner. Det jeg legger i begrepet uformelle situasjoner er der barnet ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave pedagogikk 

      Lundestad, Hilde (Student paper, others, 2014-02-21)
      Hvordan forstår førskolelæreren begrepet danning, og hvordan kan førskolelæreren fremme barnas danningsprosesser gjennom lek i barnehagen? Jeg ønsker å se nærmere på leken som danningsprosess. Det gjør det lettere å holde ...
    • Profesjonsutøvelse i en organisasjon med lekmannspreg 

      Berg-Olsen, Marthe Nersund (Student paper, others, 2015-02-09)
      Tittel på denne oppgaven er profesjonsutøvelse i en organisasjon med lekmannspreg. Ut i fra denne tittelen valgte jeg problemstillingen : Hvordan reflekterer barnehagelæreren over seg selv som profesjonsutøver, og hvilke ...
    • Reggio Emilia inspirasjonen 

      Duestad, Alexandra Paez (Student paper, others, 2012-03-05)
      I det siste har jeg gjennom mitt arbeid, en praksis barnehage og gjennom pensum fra førskolelæreutdanning, har jeg hørt og lært litt om Reggio Emilia filosofien. Denne filosofien er en måte å tenke læring og læringsmiljø ...
    • "Relasjoner barn-voksen" 

      Arnø, Maja (Student paper, others, 2012-03-05)
      Det jeg selv er opptatt av i min jobb, og gjerne vil vite mer om er de relasjonene personalet i barnehagen har til barna. Har personalet innvirkning på barna i barnehagen? Hvordan kan relasjonene mellom voksen og barn ...
    • Risikofylt leik i barnehagen: kvalitativ undersøking av barnehagelæraren si vurdering av risiko og tryggleik i barns viltre leik 

      Hübner, Kathrin (Student paper, others, 2016-03-10)
      For fagoppgåva i pedagogikk har eg valt temaet «Risikofylt leik i barnehagen». Oppgåva byggjer på ei kvalitativ undersøking med bakgrunn i problemstillinga «Korleis vurderer barnehagelæraren risiko og tryggleik i barns ...
    • Samlivsbrudd: hvordan kan en førskolelærer legge til rette for barn i sorg/krise av et samlivsbrudd? 

      Bentseng, Marita Eliassen (Student paper, others, 2015-02-12)
      Tema for rapporten er samlivsbrudd. Valg av tema er for at mange barn opplever foreldrenes samlivsbrudd, og da er det viktig at barnehageansatte har kunnskap om hvordan de tar vare på barn i en slik situasjon. Dermed ble ...
    • Sosialisering i barnehage 

      Granmo, Gunn Torill (Student paper, others, 2013-02-13)
      Tema for denne rapoorten er å belyse hvordan førskolelæreren tilrettelegger for sosialisering for barn med funksjonshemming i barnehagen. Meningen med undersøkelsen er å få en innføring i forskningsmetode og hvordan ...
    • Tilknytning i barnehagen 

      Kopperud, Hilde Kristine (Student paper, others, 2012-02-29)
      Når barnet starter i barnehage, så er dette en stor omveltning for barnet som er vant til at tilknytningspersonene alltid er i nærhet. I barnehagen er det mange andre barn og noen voksne som nå skal ta vare på barnet og ...
    • Toddlerbarna i barnehagen 

      Juul, Mona Renate Løvmo (Student paper, others, 2011)
      Toddler - barna er små og hærlige mennesker, og de gir meg mye glede og fryd. De krabber og stabber med sine små føtter, smiler og ler, og det er ikke alltid like enkelt å forstå deres språk. Ut fra dette er "toddler - ...
    • Toddlernes motoriske aktivitet 

      Almark, Trine (Student paper, others, 2012-02-28)
      Temaet for fagoppgaven min er; toddlernes motoriske aktivitet. Jeg vil undersøke hvordan det blir tilrettelagt for toddlernes motoriske aktivitet i tre forskjellige barnehager, og jeg vil se på både inne og ute området i ...
    • Tospråklighet : hvordan legge til rette språkopplæring for tospråklige barn i barnehagen 

      Selboe, Ingunn (Bachelor thesis, 2010-03-24)
      Denne fagoppgaven er en del av eksamen i pedagogikk. Ved denne har vi stått fritt til å velge eget tema og problemstilling under temaet ”Den profesjonelle førskolelærer”. Mitt valg av tema falt på tospråklighet. Og bakgrunnen ...