Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlix, Hilde Synnøve
dc.contributor.authorWaade, Roy Aksel
dc.date.accessioned2019-11-20T09:02:54Z
dc.date.available2019-11-20T09:02:54Z
dc.date.created2019-09-04T12:48:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBlix, H. S. & Waade, R. A. (2019). Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education, 3(1), 43-58. doi:nb_NO
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629416
dc.description.abstractSamspill, improvisasjon og skapende arbeid, samt kommunikasjon med vekt på lytting og dialog, er viktige målområder i den nye «Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning» (Norsk kulturskoleråd, 2016). Pedagogiske arbeidsmåter for å nå målsettingene som beskrives bør ifølge rammeplanen oppnås gjennom et bredt spekter av metoder og læringsaktiviteter, og i planen framheves variasjon i arbeidsmåter som en nøkkel til læring. I denne artikkelen drøfter forfatterne tegnsystemet Soundpainting sitt potensial som didaktisk verktøy knyttet til målsettinger i rammeplanen for kulturskolen. I lys av begrepene dialogisme og meningsforhandling ser de spesielt på det mangfoldet som ligger i Soundpainting som uttrykks- og undervisningsmetode. Med eksempler fra forskning på Soundpainting og en analyse av rammeplanens målformuleringer om å lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstneriske uttrykk, argumenterer forfatterne for et bredere tilfang av undervisningsmetoder, spesielt i samspill- og improvisasjonsundervisning i kulturskolen, for å legge et godt grunnlag for å utvikle lyttende, skapende og modige musikere.nb_NO
dc.description.abstractSoundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectImprovisasjonnb_NO
dc.subjectImprovisationnb_NO
dc.subjectMusikkpedagogikknb_NO
dc.subjectMusic educationnb_NO
dc.subjectDialogismenb_NO
dc.subjectDialgismnb_NO
dc.subjectRammeplannb_NO
dc.subjectCurriculumnb_NO
dc.subjectSoundpaintingnb_NO
dc.titleSoundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© Forfatterne, 2019nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Music education: 114nb_NO
dc.source.pagenumber43-58nb_NO
dc.source.volume3nb_NO
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/jased.v3.1351
dc.identifier.cristin1721459


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal