dc.contributor.author | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Waade, Roy Aksel | |
dc.date.accessioned | 2019-11-20T09:02:54Z | |
dc.date.available | 2019-11-20T09:02:54Z | |
dc.date.created | 2019-09-04T12:48:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Blix, H. S. & Waade, R. A. (2019). Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education, 3(1), 43-58. doi: | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2629416 | |
dc.description.abstract | Samspill, improvisasjon og skapende arbeid, samt kommunikasjon med vekt på lytting og dialog, er viktige målområder i den nye «Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning» (Norsk kulturskoleråd, 2016). Pedagogiske arbeidsmåter for å nå målsettingene som beskrives bør ifølge rammeplanen oppnås gjennom et bredt spekter av metoder og læringsaktiviteter, og i planen framheves variasjon i arbeidsmåter som en nøkkel til læring. I denne artikkelen drøfter forfatterne tegnsystemet Soundpainting sitt potensial som didaktisk verktøy knyttet til målsettinger i rammeplanen for kulturskolen. I lys av begrepene dialogisme og meningsforhandling ser de spesielt på det mangfoldet som ligger i Soundpainting som uttrykks- og undervisningsmetode. Med eksempler fra forskning på Soundpainting og en analyse av rammeplanens målformuleringer om å lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstneriske uttrykk, argumenterer forfatterne for et bredere tilfang av undervisningsmetoder, spesielt i samspill- og improvisasjonsundervisning i kulturskolen, for å legge et godt grunnlag for å utvikle lyttende, skapende og modige musikere. | nb_NO |
dc.description.abstract | Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Improvisasjon | nb_NO |
dc.subject | Improvisation | nb_NO |
dc.subject | Musikkpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | Music education | nb_NO |
dc.subject | Dialogisme | nb_NO |
dc.subject | Dialgism | nb_NO |
dc.subject | Rammeplan | nb_NO |
dc.subject | Curriculum | nb_NO |
dc.subject | Soundpainting | nb_NO |
dc.title | Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | © Forfatterne, 2019 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Musikkpedagogikk: 114 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Music education: 114 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 43-58 | nb_NO |
dc.source.volume | 3 | nb_NO |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v3.1351 | |
dc.identifier.cristin | 1721459 | |