Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalås, Catrine Torbjørnsen
dc.date.accessioned2020-05-12T12:54:33Z
dc.date.available2020-05-12T12:54:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-7456-825-9
dc.identifier.issn2535-2733
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2654105
dc.description.abstractI denne rapporten kan du lese om hvordan barn og voksne ved to pilotskoler erfarer deltakelse og resultater knyttet til det å bli en UNICEF rettighetsskole. En god rettighetsskole beskrives av elevene som en skole der alle har kunnskap om og viser respekt for rettighetene, og der det finnes synlig informasjon om rettighetene. Skolen har et synlig fokus på barn, der det vises respekt for barns egenverd. Det er en skole der barna er med og bestemmer, og som er preget av god kommunikasjon. Skolen er kjennetegnet av trivsel og trygghet, og er et sted preget av inkludering og vennskap, og med mindre mobbing enn andre steder. En skole som blir rettighetsskole får etterhvert bedre skoleresultater. Skolen samarbeider med UNICEF og får nasjonal synlighet og påvirkningskraft. Barn og voksne gir eksempler på hvordan rettighetene hjelper dem, når de skal snakke om hvordan barn har det, hva som er barnets beste og hvordan de vil at det skal være for det enkelte barn og for skolen. Rettighetene har blitt til en del av skolens grunnmur, og har fungert som et felles relasjonsspråk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNord universiteten_US
dc.relation.ispartofseriesFoU-Rapport / Nord universitet;58
dc.subjectrettighetsskoleren_US
dc.subjectbarnekonvensjonenen_US
dc.subjectdemokratiopplæringen_US
dc.subjectelevmedvirkningen_US
dc.subjectpsykososialt skolemiljøen_US
dc.titleUNICEFs rettighetsskoler: En undersøkelse av to pilotskolers erfaringer med å bli UNICEF rettighetsskoleren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.source.pagenumber61en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel