dc.contributor.author | Vestheim, Ole Petter | |
dc.contributor.author | Sem, Leiv Heming | |
dc.date.accessioned | 2020-06-16T13:06:20Z | |
dc.date.available | 2020-06-16T13:06:20Z | |
dc.date.created | 2019-06-05T21:53:46Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Vestheim, O. P. & Sem, L. (2019). Nasjonale prøver i norske riks- og regionaviser - en historisk tekstanalyse av redaksjonelle framstillinger av nasjonale prøver. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 27-45. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2658282 | |
dc.description.abstract | Siden nasjonale prøver ble innført i Norge i 2004, har de blitt til dels kraftig debattert i ulike typer medier. Gjennom en historisk tekstanalytisk tilnærming til et utvalg artikler har vi undersøkt hvordan nasjonale prøver er presentert i norske riks- og regionaviser i perioden 2004–2017. Analysen viser en klar utvikling i måten nasjonale prøver er brukt og omtalt i mediene på. Analysen antyder en toveis utveksling mellom medienes framstilling og beslutningstakeres politikkutvikling. Måten de nasjonale prøvene har blitt presentert i mediene på, har trolig påvirket allmennhetens, beslutningstakeres og profesjonens oppfatning av skolens samfunnsmandat og opplevelse av skolens kvalitet og skolenes praksis. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Nasjonale prøver i norske riks- og regionaviser - en historisk tekstanalyse av redaksjonelle framstillinger av nasjonale prøver | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2019 Forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 | en_US |
dc.source.pagenumber | 27-45 | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/ntpk.v5.1498 | |
dc.identifier.cristin | 1703080 | |