Mellom barken og veden? - En musikkprodusents roller og utfordringer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/292889Utgivelsesdato
2015-07-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Kapittel 1
1.1. Innledning
Jeg jobber som musikkprodusent i en fylkeskommunal enhet som heter Musikk i Nord-
Trøndelag (forkortes MiNT) som ligger under Nord-Trøndelag fylkeskommunes (forkortes
NTFK) kulturavdeling.
Musikk i Nord-Trøndelag (MiNT) samarbeider med Rikskonsertene (forkortes RK) i Oslo. I
samarbeid med RK sender MiNT ut konsertproduksjoner i grunnskolene og barnehagene.
Min oppgave som produsent er å produsere og tilrettelegge konserter for alle grunnskolene og
de fleste barnehagene i hele fylket. Vi samarbeider også med Den Kulturelle Skolesekken i
fylket (forkortes DKS). DKS leverer produksjoner fra kunstuttrykk som litteratur, billedkunst,
scenekunst, kulturarv, musikk, film, samt kunstarter i samspill. Alle kulturproduksjoner går ut
til skolene via DKS.
I tillegg til RK og DKS har jeg også kontakt og samarbeid med lokale aktører i det frivillige
kulturlivet i Nord-Trøndelag. I dette arbeidet ligger det å etablere og pleie nettverk i tillegg til
å initiere nye samarbeidsprosjekt.
Her er litt om min bakgrunn og hvorfor jeg ville skrive denne oppgaven:
Min utdanningsbakgrunn er 3 årig- instrumentalpedagogisk linje fra Trøndelag
musikkonservatorium (i dag NTNU), 2. avd. utøvende linje v/ Norges Musikkhøgskole hvor
jeg studerte klassisk gitar. Jeg har også et 30 vekttalskurs i ledelse fra BI. «Ledelse i
kommunal sektor».
Jeg jobbet som distriktsmusiker i 18 år før jeg begynte som produsent. Produsentjobben har
jeg hatt i 8 år.
«Mellom barken og veden» er en tittel som jeg tror kan være en god beskrivelse av hvordan
en produsents hverdag kan arte seg i sitt mangfold med sine mange utfordringer
Etter mine 8 år som produsent, ser jeg at en del oppgaver og roller man har i jobben som
produsent, kan føre til en del utfordringer.
Jeg vil prøve å kartlegge en del av disse utfordringene, og jeg vil prøve å komme med en
konklusjon med forslag til forbedring, samt drøfte og analysere to intervju med to produsenter
i tilsvarende jobber, for å se om det er samsvar med mine roller og deres.
I det følgende kapittelet vil jeg starte med å presentere problemstillingen for denne oppgaven.
Jeg vil i kapittel 1.2. gi en innføring i Rikskonsertenes historikk og virksomhet. Det er
vesentlig å ha oversikt over Rikskonsertenes rolle og oppgaver for å kunne sette seg inn i det
jeg senere skal skrive om i denne oppgaven. Jeg vil bruke utklipp fra Rikskonsertenes egne
hjemmesider i tillegg til noen klipp fra Anne Fjeld Grimstad sin masteroppgave «Samspill».
Jeg vil også beskrive Rikskonsertenes programråd pluss at jeg vil forklare litt om «Det
nasjonale dannelsesprogrammet», som etter hvert ble grunnlaget for etableringen av
Rikskonsertene, Riksteateret, kinodrift og bibliotek ute i distriktene. Tilslutt i dette kapittelet
vil jeg forklare litt om Den Kulturelle Skolesekkens (fra nå av DKS) funksjon, her vil jeg
benytte utklipp fra DKS sine egne hjemmesider.
Alle bilder/illustrasjoner er nummerert og ligger i litteraturlista.
Problemstillinga
Tittelen på masteroppgaven har jeg kalt «Mellom barken og veden?»
Tittelen jeg har valgt, stilles som et åpent spørsmål som forhåpentligvis vil kunne besvares i
løpet av mine drøftinger og funn underveis i masteroppgaven. Jeg har etter mange runder med
meg selv, og samtaler med gode rådgivere kommet fram til denne problemstillinga:
- Hvilke ulike roller har skolekonsertprodusenten og i hvilken grad er disse
funksjonelle og ønskelig å opprettholde?
Med underspørsmål:
- Hva er forskjellen på fylkesprodusentens roller i forhold til
Rikskonsertprodusenten sentralt sine roller?