Estetiske læringsprosesser i lærerutdanning: skepsis, følelsesmessig respons og faglig forståelse
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
10.23865/jased.v8.5423Abstract
Studien adresserer hvordan arbeid med estetiske læringsprosesser i pedagogikkfaget i lektorutdanning i samfunnsfag kan bidra til utvikling av studentenes og lærerutdannernes profesjonskompetanse, deres profesjonelle fronesis. Studien fokuserer på studentenes og lærerutdannernes erfaringer med estetiske læringsprosesser, og deres refleksjoner rundt dette arbeidet. Den hermeneutisk-fenomenologiske analysen av studentenes og lærerutdannernes refleksjoner viser at prosessen følger en viss kronologi og innebærer skepsis, følelsesmessig respons og faglig forståelse. Til tross for motstand underveis, utviklet både studentene og lærerutdannerne sin erfaring og faglige forståelse, og vurderte i etterkant opplegget som positivt og lærerikt. Men, å gjennomføre estetiske læringsprosesser er tidkrevende og noe som må øves på og erfares for at den profesjonelle fronesis skal kunne utvikles om, i, med og gjennom estetisk undervisning som en metode.