Evalueringsrapport Øvelse Nord Samvirke 2024 : Samvirke og overordnede målsettinger
Abstract
Gjennom en ny samarbeidsavtale med Nord universitet, Salten Brann IKS, Hovedredningssentralen (HRS) Nord-Norge og Nordland politidistrikt, skal aktørene arrangere Øvelse Nord Samvirke (ØNS) i fellesskap de neste årene. Øvelse Nord Samvirke er en kompleks fullskala samvirkeøvelse med mange aktører der muligheter for læring og forbedring på individ- og organisasjonsnivå har alle forutsetninger.
Skal man lykkes ut fra et samvirkeperspektiv der alle skal spille hverandre gode, må fokus på læringsprosesser være til stede allerede når overordnede målsettinger skal settes. Vi har gjort mange positive funn i løpet av evalueringsprosessen, der flere deltakere kommer med forslag til forbedring. Vi ser tydelig at det å bygge tillit mellom aktører er viktig og også en forutsetning for læring mellom organisasjoner. Øvelsen resulterte i læring for de involverte deltakerne, men vi har også fått tilbakemeldinger som tilsier at læringsprosesser må styrkes og forbedres. Det kommer veldig tydelig frem at aktører blir bedre kjent med hverandres roller, ansvar og overordnet planverk gjennom øvelsen.
Mange aktører gjennomførte ulike forøvelser som forberedelse til fullskalaøvelsen. Flere forøvelser vil spille aktører bedre i en slik fullskala samvirkeøvelse. Det kommer også tydelig frem at gjennomføring av flere forøvelser, inkludert mindre seminarer internt i de forskjellige organisasjonene i forkant av fullskalaøvelsen vil føre til økt læringsutbytte. Øvelser som nevnes er tabletop/diskusjonsøvelser, spilløvelser, og funksjonsøvelser.
Aktørene er opptatt av at det må innføres et systematisk arbeid rettet mot hvordan en skal gå frem for at individer og organisasjoner skal lære mest mulig av en fullskala samvirkeøvelse av et slikt omfang og karakter. Det skal ikke være tilfeldigheter eller ad hoc-løsninger knyttet til planleggingsprosessen. Organisasjonene bruker tid og ressurser på sin deltakelse og det forventes at læringsprosesser skal finne sted. Evalueringsarbeid må derfor prioriteres slik at deltakere får eierskap til læringsprosessen, og bør bli en sentral del av planleggingsfasen.
En viktig motivasjon for flere organisasjoner er samvirkelæring, og da må den pedagogiske prosessen være velstrukturert. Beredskapsaktørene ser at evaluering av fullskalaøvelser er nøkkelen til å bygge robuste beredskapssystemer og forbedre responskapasiteten. Fullskalaøvelsen simulerer virkelige situasjoner, slik at deltakerne kan øve på reelle utfordringer.
Dette gir bedre forståelse og erfaring, noe mange aktører ser som positivt. Evaluering av samvirke og overordnede målsettinger avslører svakheter i samarbeid og kommunikasjon mellom ulike aktører. Dette må justeres og forbedres gjennom tydelig organisering og struktur.
Studentene trekker frem læring og mestringsfølelse som gode erfaringer gjennom deltakelse i øvelsen. Vi ser også forbedringspotensiale knyttet til læringsprosesser gjennom forberedelser, roller i øvelsen og utarbeidelse av målsettinger.