Studieledelse ved skuespillerutdanninga ved Nord universitet 2016 - 2020: Om ledelse av faglige, institusjonelle og administrative utviklings- og endringsprosesser
Abstract
Rapporten omhandler, som tittelen tilsier en periode på fire år, de første fire årene etter universitetetsreformen, altså de fire første årene som universitetsutdanning. I tillegg til arbeidet med å tilpasse utdanningen en ny organisasjonsstruktur, ny ledelsesstruktur og en ny administrasjon, var dette også en periode hvor utdanninga var preget av enkelte samarbeidsproblemer og manglende bemanning. I denne perioden sørget jeg for utvikling, endringer og problemløsninger som var essensielt for utdanningen og som viste vei for videre drift.
Rapporten er bygd opp av tolv ulike kapitler som hver for seg tar for seg ulike saker som måtte løses, slik innholdsfortegnelsen i og for seg gir et klart bilde av. Rapporten avsluttes med et analysekapittel som forsøker å belyse de utfordringene vi sto i ved hjelp av ulike ledelsesteorier.
Rapporten kommer ikke, i særlig grad, inn på saker som kan betegnes som «daglig drift» eller vanlige, løpende oppgaver som påligger alle som har økonomi -og personalansvar. Heller ikke vil jeg komme inn på oppgaver som påligger enhver type faglig utdanningsledelse som timeplanlegging, årsplaner og kvalitetssikring.