• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dagligvarehandelens private merker : strategien bak og et fremtidsperspektiv

Finvik, Bente; Eriksen, Sandra
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Finvik_B.pdf (223.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140222
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Abstract
Denne oppgaven har til hensikt å beskrive den strategien som ligger bak dagligvarehandelens

egne merkevarer. Dette er et fenomen som har vokst frem de siste årene fra

kjedesammenslutningen i 1980-årene. Interessen for private merker økte betydelig i 1990-årene

og har fra den tid økt fra år til år. I den senere tid har utviklingen av private merker stagnert og

hvordan fremtiden vil se ut for disse merkene er vanskelig å si. For å få svar på problemstillingen

har vi valgt å fokusere på to informanter som representerer hver sin kjede. I tillegg kom

interessen for det maktforholdet som har endret seg mellom kjedene og leverandørene av

nasjonale merker. For å få svar på hvordan leverandørene ser på den maktendringen som har

skjedd valgte vi å kontakte to leverandører. Vi valgte å bruke kvalitativ metode, fordi vi ønsket å

få frem mer dyptgående holdninger og forståelser rundt fenomenet.

Vi har valgt å se på strategien bak egne merkevarer ut fra merkevarebygging og

markedsføringsmiksen. Vi har drøftet hvilke strategier kjedene har for å komme inn på markedet,

hvordan utviklingen av egne merker foregår, hvordan de distribueres, hvilken salgsstrategi som er

gjeldene i butikken og hvordan maktforholdet i markedet gir kjedene og leverandørene fordeler

og ulemper. I tillegg har vi sett på miljømerking av egne merkevarer samt litt på fremtidsbildet

for disse merkene. Det er ingen tvil i at kjedene har stor makt i dette markedet, men at de ikke

utnytter den fullt ut når det kommer til deres egne merkevarer. Kjedene har et

avhengighetsforhold til leverandørene som gjør at deres egne merker ikke får noen

særbehandling. Egne merker blir i hovedsak brukt som et konkurransemiddel for å presse på

merkeleverandørenes priser, samt for å differensiere seg fra andre kjeder. Dette er et paradoks

med tanke på de mulighetene kjedene har i butikken. De kan endre på hylleplasseringen slik at

deres merker får den beste plasseringen, i tillegg til at de kan gi egne merker bedre profilering i

butikken. Det kunne være interessant å se nærmere på dette og finne frem til flere grunner til

hvorfor kjedene ikke utnytter sin makt fullt ut. Egne merkevarer produseres i stor grad av

merkevareleverandører, og egne merkevarer blir ofte svært like nasjonale merker. Det at private

merker gjøres lik de nasjonale merkene er et taktisk valg gjort av kjedene for å vinne tillit i

markedet. Det kan dermed stilles spørsmål om leverandørene av nasjonale merker gjør seg til sin

egen konkurrent gjennom å produsere for kjedene, eller om det bare ligger taktiske grunner bak

deres valg. Kjedene ser mer på de trendene som finnes, og dette har gjort at flere av deres merker

har blitt miljømerket.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit