dc.contributor.author | Tverå, Marianne | |
dc.contributor.author | Akselsen, Trine Lise | |
dc.date.accessioned | 2012-08-01T09:37:26Z | |
dc.date.available | 2012-08-01T09:37:26Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/140302 | |
dc.description | Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Global Entrepreneurship Monitor har de siste årene rapportert om nedgang i antall kvinner
involvert i entreprenøriell aktivitet. Prosentandelen av kvinnelige entreprenører var i 2010
beskjedne 24,4 % (Bullvåg et al., 2010:17). Dersom en ser på norske vekstbedrifter, har disse
en enda lavere kvinneandel. Offensive holdninger til vekst og ekspansjon har nesten
utelukkende vært å observere hos menn alene. Kvinnelige entreprenører har altså vist seg å ha
lavere ambisjoner om vekst. Det er imidlertid forsket forholdsvis lite på kvinnelige gründere
og vekst i deres bedrifter.
Vi ønsker på bakgrunn av dette å undersøke hvorfor kvinnelige entreprenører forblir
underrepresentert i denne kategorien. Eksisterende litteratur om emnet trekker frem risiko,
ressurser og sosiale forhold som faktorer med betydelig innvirkning på vekstambisjoner. Med
utgangspunkt i disse tre faktorene har vi tatt sikte på å undersøke hvilken grad av innvirkning
de har for mål om vekst blant norske kvinnelige entreprenører.
Vi har benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode for etter beste evne å kunne svare på
overnevnte problemstilling. Undersøkelsen er en casestudie av eksplorativ karakter. Med et
ønske om å oppnå dypere innsikt og økt forståelse, valgte vi å gjennomføre fem
dybdeintervjuer. Kvinnelig entreprenørskap er et emne som kontinuerlig må ses i lys av de
endringene som skjer i samfunnet. Ved å sammenfatte det teoretiske grunnlaget med empirisk
data kunne vi presentere undersøkelsens hovedfunn. Studien viser tendenser til at finansiell
kapital ikke har like store implikasjoner for kvinnelige entreprenørers vekstambisjoner som
først antatt. Tilnærming til risiko, samt sosiale forhold viser seg å være de faktorene med
størst innvirkning på mål om vekst blant våre informanter. Vi har dermed underbygget en del
antagelser som ble presentert i litteraturkapittelet. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Nordland | no_NO |
dc.subject | bedriftsøkonomi | no_NO |
dc.subject | ledelse | no_NO |
dc.title | En kvalitativ studie av kvinnelig entreprenørskap og vekstambisjoner | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | no_NO |