dc.description.abstract | Under perioden med Bondevik Il regjeringen (2001-2005) ble det tatt flere initiativ til å
omorganisere og effektivisere offentlig forvaltning. Dette var en del av den trenden som
beskrives som New Public Management, et begrep som har vært nyttet for å beskrive flere
ulike reformer innenfor det offentlige.
Som del av denne omorganiseringen ble det besluttet at matforvaltningen skulle
omorganiseres og gjøres mer effektiv. Målsettingen med omorganiseringen var blant annet å
få en mer fremtidsrettet og et mer kostnadseffektivt tilsyn. Etableringen av Mattilsynet ble
gjort gjennom en fusjon av ulike statlige og kommunale tilsynsorganisasjoner. Til sammen
berørte denne sammenslåingen mer enn 1500 medarbeidere. Fusjon som verktøy har i flere år
vært benyttet som et svært populært instrument både i privat og offentlig sektor. Det
interessante er at forskningen knyttet til fusjoner viser at fusjonene både i privat og offentlig
sektor har lav grad av suksess.
Fusjoner kan betraktes fra ulike perspektiver og med ulike metoder. Vi har valgt å betrakte en
fusjon fra et Human Resource perspektiv med fokus på de ansattes opplevelse og deres
faktiske adferd som følge av dette. Hvordan har de ansatte i Mattilsynet opplevd selve
fusjonsprosessen, hvilke emosjonelle påvirkninger gav dette og hadde dette en innvirkning på
utfallet av fusjonen? Et viktig grunnlag for oss i arbeidet var en litteraturstudie av forskerne
Heidi Enehaug og Taran Thune som i sin rapport har presentert de senere års innspill til
forskning innenfor fusjoner og oppkjøp. I deres rapport presenteres flere menneskelig faktorer
som har betydning i en fusjonsprosess. Vi har valgt områdene kommunikasjon, ledelse, kultur
og medvirkning og konsentrert oss om disse i vår studie.
Undersøkelsen viser at det fremkommer en del kritikk fra de ansatte knyttet til deres
opplevelse i forbindelse med etableringen av Mattilsynet. Kritikken er knyttet til at
kommunikasjonen ble oppfattet som mangelfull og tildels uryddig, en ledelse som ikke tok
tak utfordringene med å bringe nye medarbeidere sammen og iverksatte felles prosjekt. Det
pekes også fra de ansattes side på at organisasjonskulturen var og fremdeles er en stor
utfordring og at man oppfatter at det ikke har vært et aktivt engasjement fra ledelsen for å
skape en ny felles kultur for å understøtte utvikling og måloppnåelse. Likeledes oppfatter de ansatte at de bare i liten grad har hatt direkte påvirkningskraft i prosessen, selvom deres
formelle krav til representasjon er blitt ivaretatt gjennom fagorganisasjonene.
Undersøkelsen viser at måten de ansatte har opplevd selve fusjonsprosessen har innvirket på
deres aksept for, og involvering i fusjonen samt deres lojalitet og forpliktelse til den nye
organisasjonen. Dette leder oss til å spørre hvorvidt Mattilsynet har greid å få det beste ut av
sine medarbeidere og hvorvidt manglende måloppnåelse på en del områder kan forklares med
bakgrunn i de ansattes opplevelse av fusjonen | en_US |