Utviklingsarbeid i videregående skole i Troms fylkeskommune gjennom faglig nettverksarbeid
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140485Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en del av studiet Master of business administration ved
Universitetet i Nordland. Oppgaven er gjennomført vårsemesteret 2012. Oppgavens formål er
å anvende vitenskapelig metode på en valgt problemstilling og drøfte de resultater som
foreligger ved hjelp av teoretiske kunnskaper jeg har tilegnet meg i løpet av studiet og
empirisk analyse.
Jeg har i samråd med fylkesutdanningsetaten i Troms fylkeskommune kommet frem til
følgende problemstilling:
Hvordan bidrar erfaringsutveksling, kunnskapsdeling og tolkningsfellesskap i fagnettverk
til kompetanseutvikling og læring i videregående skole i Troms fylkeskommune:
• på organisasjonsnivå, - overføringsverdi til skolene?
• på individnivå, -for deltakere i nettverkene?
Fylkesutdanningsetaten i Troms fylkeskommune ønsker gjennom denne oppgaven å få gjort
en vurdering av hvordan faglig nettverkssamarbeid har fungert frem til i dag, som et ledd i
deres vurdering rundt å kunne gjøre eventuelle grep i forhold til videre utvikling av
fagnettverkene.
Som utgangspunkt for oppgaven har jeg vist til betingelser for fagnettverkene blant de
videregående skolene i Troms fylkeskommunes strategidokumenter. Disse er laget med
utgangspunkt i den ny~ reformen av 2006, Kunnskapsløftet. Jeg har i denne forbindelse vist til
stortingsmeldinger og reformen, utarbeidet av Kunnskapsdepartementet og
Utdanningsdirektoratet.
Oppgavens teoretiske utgangspunkt er bygget rundt Andreassen, Illeris og Skaalviks (2010)
modell som tar for seg et «utviklingshjul» for en skole i bevegelse. For at læring og
kunnskapsutvikling skal finne sted er det viktig at skolene er i kontinuerlig bevegelse. Dette er
en grov forenkling av virkeligheten og modellen er ment som en innledning til teorigrunnlag
omkring emnene læring og organisasjonslæring. Peter Senge (2006) er trukket inn med særlig
vekt på forutsetninger for at organisatorisk læring skal finne sted. Jeg har med teori omkring
eksternalisering og internalisering hvor jeg viser til Ikujiuro Nonaka (1994) som analyserte
forholdet mellom eksplisitt og taus kunnskap i organisasjoner, og hva det betyr for læring. Jeg
har vist til Eirik J. Irgens (2011) og Dag Ingvar Jacobsens (2002 m.fl) betraktninger gjennom
stort sett hele oppgaven, med hovedfokus på generelt omkring læring. «En organisasjons
læringsevne er dens livsnerve ifølge Franklin Friedlander «(Eirik J. Irgens 2011 :84). Når det
gjelder teorier rundt teamarbeid og arbeid i fagnettverk har jeg i størst grad henvist til Geir
Kaufmann og Astrid Kaufmann (2009).
Som grunnlag for oppgaven har jeg valgt en blanding av induktiv og deduktiv metode, som
kalles abduktiv metode. Det vil si at jeg har tatt utgangspunkt i teoretiske forankringer for å gi
mening til de resultatene som har kommet fram i undersøkelsen. Forståelsen for dette har jeg
fra Anne Ryen (2002) og Tove Thagaard (2009). Generelt har jeg brukt casestudiedesign da
jeg ser på det som et ideelt forskningsopplegg når en skal undersøke i dybden med hva og
hvordan-spørsmål, og jeg har brukt boken Samfunnsvitenskapelig metode av Asbjørn
Johannessen, Per Ame Tufte og Line Christoffersen (2010) som grunnlag i metodedelen.
Casestudier er godt egnet til å tolke funnene opp mot eksisterende teori gjennom kvalitativ
analysearbeid.
I undersøkelsen har jeg funnet det mest formålstjenlig som å bruke kvalitativt
forskingsintervju som hovedmetode for datainnsamling gjennom spørreskjema med åpne
spørsmål sendt via e-post med oppfølgende intervju for oppklaring av eventuelle uklarheter.
Dette fordi jeg særlig ønsket å finne den subjektive opplevelsen av kunnskapsutvikling og
læring. Observasjon og dokumentanalyse har også blitt benyttet i datainnsamlingen.
Svaret på problemstillingen min er at faglig nettverkssamarbeid blant videregående skoler i
Troms fylkeskommune til dels fungerer som arbeidsmetode for kompetanseutvikling og
læring. Funn i undersøkelsen viser at erfaringsutveksling og kunnskapsdeling blir utført, men
at det i liten grad fins systematisering av resultatene, og det er få som viser til endret praksis i
sitt daglige individuelle arbeid i sin skolehverdag. Deling av arbeidsopplegg og annet via
nettstedet fronter fungerer ikke i sin hensikt hos noen av nettverkene. Den enkelte lærer
opplever likevel nytte og motivasjon gjennom nettverksdeltakelsen.
Felles tolkningsarbeid er alle respondentene på som en dyd av nødvendighet, da både lærere
og rektorer. Så lenge kunnskapsdepartementet har lagt føringer om at ansvaret for utarbeidelse
av lokale læreplaner skal ligge hos skolene, er faglig nettverksarbeid en dyd av nødvendighet.
Selv om ikke erfaringsutveksling og kunnskapsdeling har fungert med tilfredsstillende
overføring til helhetlig kompetanseutvikling og læring i skolene, så er tolkningsarbeidet av såpass viktig karakter at det alene som hensikt bør være en grunn til videreføring av faglig
nettverksarbeid mellom skolene.
Beskrivelse
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012