Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMikkelsen, Merethe
dc.date.accessioned2008-09-05T06:22:31Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140568
dc.descriptionMastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2008en
dc.description.abstractVi lever i en verden som er veldig globalisert og hvor internasjonalisering er blitt hverdagslig for enhver bedrift. Det finnes mange måter for en bedrift å være internasjonal, det kan være at de har etablert filialer og produkter i utlandet, har flyttet hele sin virksomhet dit, eller innenfor noen industrier er det stor overvekt av internasjonale arbeidstakere. Dette gjør at internasjonalisering også er blitt viktig innenfor undervisning, og er en av grunnene til at jeg hadde lyst til å rette søkelyset mot internasjonalisering av utdanning. Jeg håper mitt bidrag kan være med på å sette et større fokus på internasjonalisering av høyere utdanning ved Handelshøyskolen i Bodø. Jeg valgte å bruke Handelshøyskolen i Bodø som empirisk eksempel i min undersøkelse av hvilke faktorer som er viktige i en internasjonaliseringsprosess innen høyere utdanning. På avdelingen har jeg intervjuet og hatt samtale med til sammen seks personer i tillegg til rektor ved Høyskolen i Bodø Pål Pedersen. Pedersen sendte meg på et fagseminar innen internasjonalisering av høyere utdanning. Der fikk jeg både innspill fra de som holdt innlegg og andre representanter innen høyere utdanning i Norge. På slutten av denne dagen fikk jeg også snakket noen ord med direktøren for SIU og en representant fra Kunnskapsdepartementet. Oppgaven er videre bygget på teori rundt internasjonalisering og informasjonen jeg hentet fra informantene mine. Resultatet av analysen viser at Handelshøyskolen i Bodø både er flinke på sine områder og er godt i gang med internasjonalisering, samtidig som de har områder som kan forbedres og har store utviklingspotensialet. Handelshøyskolen kan internasjonalisering, spesielt gjennom joint degree program. De områder som er svake trenger ikke store forbedringer for å bli bedre. Handelshøyskolen i Bodø kan videreutvikle strategien den allerede har, samt på enkelte områder bør strategier bli klarere og definere mål slik at det er lettere å jobbe mot. Konklusjonen min viser at det ennå er et stykke før Handelshøyskolen i Bodø kan si at de lykkes på alle områder innenfor internasjonalisering. Samtidig konkluderte jeg med at internasjonalisering er viktig for å forbedre konkurransen om å få studenter til å studere ved skolen, i et marked som er hardt presset av mange masterstudier innenfor forskjellige økonomiske og administrative fag. I tillegg til dette er det viktig å forbedrede studenter på en internasjonal verden og et globalisert marked. Til slutt har jeg foreslått muligheter for videre forskning for å komme dypere ned i et viktig tema. Samtidig har jeg foreslått muligheter for forbedringer og andre muligheter jeg ser. Selv om jeg i hovedsak har skrevet denne oppgaven for Handelshøyskolen i Bodø, ser jeg ingen hindringer for at den kan ses i lys fra andre avdelinger ved høyskolen eller andre aktører innen høyere utdanning.en
dc.format.extent529365 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherHøgskolen i Bodø
dc.subjectbedriftsøkonomien
dc.subjectinternasjonaliseringen
dc.subjectinternational business
dc.subjectmarketing
dc.titleDu store verden så liten den har blitt : en undersøkelse av hvordan Handelshøyskolen i Bodø har lykkes med sin internasjonaliseringsprosessen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel