• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame

Pedersen, Stig-Asbjørn Hansen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Pedersen_Stig.pdf (571.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140584
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i bedriftsøkonomi [312]
Abstract
Denne forskningsoppgaven analyserer følgende problemstilling: Hvilke likheter og

forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame i magasin?

Den teoretiske delen tar utgangspunkt i Hofstedes fem dimensjoner av nasjonal kultur, og lavog

høykontekst kultur. I tillegg blir det lagt vekt på den forskningen som er gjort i tilknytning

til disse teoriene. Det blir foreslått en rekke hypoteser både i forhold til Hofstedes fem

dimensjoner, og lav- og høykontekst kultur. Teoretisk og metodemessig er oppgaven bygget

opp slik at man skal få forståelse av det teoretiske grunnlaget og dens aspekter.

Forskningen benytter seg av en kvantitativ innholdsanalyse. Innsamlet data analyseres ved

hjelp av målings- og analyseverktøy hentet fra tidligere studier innenfor forskningsområdet.

Den innsamlede dataen er magasiner fra USA og Norge. Resultatene viser at det eksisterer

forskjeller og likheter i amerikansk reklame og norsk reklame når det kommer til uttrykk for

individualisme, usikkerhetsunngåelse, livsorientering, maskulinitet og femininitet, og

maktdistanse. Funnene kan sees i sammenheng med tidligere forsknings resultater, men

gjenspeiler to land som varierer noe skalamessig både i forskjeller og likheter. Oppgaven

viser også at det er et stort utviklings- og forbedringspotensial i det analytiske måleverktøyet.

Dette blir vist gjennom en modernisering av kodingsprosedyrene. Dette har ikke en negativ

innvirkning på resultatet i forhold til tidligere forsknings funn og antydninger, men det åpner

opp for å gjennomføre kodingen i et nytt perspektiv.

Målet med denne oppgaven er å kunne bidra til å få bedre en forståelse for hvordan kulturelle

forskjeller spiller inn på reklameinnhold i USA og Norge. Således viser oppgaven at det er

behov for å tilpasse reklamen i disse to landene. Resultatene fra denne oppgaven kan i så måte

ha både teoretiske og pratiske implikasjoner, i form av at det analytiske måleverktøyet er

videreutviklet til å kunne ta for seg flere verdier i analysen, enn det tidligere forskning har

gjort. Resultatene kan ha en betydning for de som lager reklame fordi det blir vist at reklame

uttrykkes annerledes i Norge enn den gjør i USA, og det kommer fram at reklame som er

tilpasset de kulturelle verdiene til et land oppfattes som positivt av befolkningen, og dette øker

igjen sannsynligheten for at de som lager reklame oppnår en bedre salgseffekt gjennom

reklamene.
Description
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit