Norsk-russiske joint ventures : hvorfor lykkes enkelte norsk-russiske joint ventures, mens andre mislykkes?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140602Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler joint ventures mellom norske og russiske bedrifter. Vi har jobbet
ut fra problemstillingen
”Hvorfor lykkes enkelte norsk-russiske joint ventures, mens andre mislykkes?”
Dette er et interessant tema fordi Russland er- og har lenge vært en viktig handelspartner for
Norge. I tillegg har det ikke vært gjort mye forskning på fenomenet norsk-russiske joint
ventures tidligere. Russland er et stort og mektig land, rikt på ressurser og med en økonomi
som stadig vokser seg sterkere. For norske bedrifter betyr dette at Russland er et land som byr
på mange forretningsmuligheter, og et joint venture i samarbeid med en russisk bedrift er en
måte å entre det russiske markedet på.
I arbeidet med undersøkelsen har vi tatt for oss ti ulike faktorer og undersøkt hvilken
innvirkning disse har på utfallet av et norsk-russisk joint venture. Ved å se på både interne og
eksterne faktorer som påvirker utfallet av et slikt samarbeid prøver vi å kartlegge hvorfor
enkelte norsk-russiske joint ventures lykkes mens andre mislykkes. De interne faktorene vi
har tatt for oss er valg av partner, forretningskultur, russisk ledelse, tillit, forpliktelse,
kommunikasjon og eierskap. Dette er faktorer aktørene i et samarbeid i stor grad har kontroll
over i sitt samarbeid. De eksterne faktorene vi har lagt vekt på er lovmessige og juridiske
forhold, byråkrati og korrupsjon. Disse faktorene påvirker samarbeidet utenfra og kan ikke
kontrolleres i et samarbeid.
For å finne svar på vår problemstilling har vi intervjuet seks personer som enten har vært
direkte involvert i et norsk-russisk joint venture eller har stor erfaring fra russisk næringsliv
og det å gjøre forretninger i Russland. Vi gjennomførte semistrukturerte intervjuer med alle
våre informanter og respondenter. Fire av disse ble gjort personlig hos de respektive
intervjuobjektene, mens to intervjuer ble gjort per telefon for å spare både tid og ressurser. Vi
valgte semistrukturerte intervjuer for å legge til rette for en så åpen dialog som mulig, der
intervjuobjektene kunne vektlegge det de mente var de viktigste aspektene i løpet av
intervjuet. Vår analyse er basert på oppgavens teoretiske forankring, samt dataene vi har
innhentet i våre intervjuer. I analysen sammenlikner vi vår innsamlede empiri internt mellom
våre intervjuobjekter for å kartlegge likheter og ulikheter i svarene vi har fått, i tillegg til at vi
sammenlikner våre funn med den tidligere forskningen som utgjør vår teoretiske forankring.
Vår undersøkelse viser at joint ventures ikke lengre er en populær form for foreign direct
investment i Russland. I tillegg er samarbeidsformen fraværende som entry-mode i det
russiske markedet. I dagens Russland er det vanligere for norske bedrifter å knytte til seg
partnere etter å ha operert i landet en stund. Videre har vi funnet at alle faktorene vi har
undersøkt i varierende grad har innvirkning på utfallet av et norsk-russisk joint venture.
Faktorene påvirker i stor grad et samarbeid kombinert, men også enkeltfaktorer kan innvirke
på et joint ventures utvikling. Hvorfor enkelte norsk-russiske joint ventures lykkes mens andre
mislykkes er meget komplekst, og en må ta i betraktning de ulike samarbeidenes kontekst i en
eventuell vurdering av denne problemstillingen. Vi har imidlertid, basert på vår undersøkelse,
kommet fram til at de viktigste aspektene som påvirker utfallet av et norsk-russisk joint
venture er at en velger en partner man har tillit til, som har de samme målsetningene som en
selv og som deler ens egen tankegang i forhold til forretningsmessige aspekter. Videre er det
viktig å sikre seg en god eierskapsstruktur som er basert på et vanntett avtaleverk som tydelig
fastslår hvordan viktige beslutninger skal tas. Det er også essensielt å opptre profesjonelt.
Dette innebærer å ta formaliteter på alvor, sette seg inn i gjeldende lover og regler, samt bruke
tid og ressurser på å lære seg det lokale markedet og de lokale normene å kjenne.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009