Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGaure, Aras
dc.date.accessioned2010-09-08T11:58:57Z
dc.date.available2010-09-08T11:58:57Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140654
dc.descriptionMasteroppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2010en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvilken betydning forholdet mellom kulturelle, sosiale og økonomiske faktore, samt deres gjensidige påvikning, har innenfor etnisk entreprenørskap. Rath og Kloosterman (2000) hevder at forskning på etnisk entreprenørskap har vært preget av en overfokusering på etnografiske variable og casestudier, og foreslår at det legges større vekt på mer økonomisk-forankrete perspektiver. Den gjennomgåtte teorien innenfor oppgaven er løst basert på hvordan disse perspektivene påvirker hverandre med hensyn til Granovetter (1985) og Kloosterman (1999) sine forankringsmodeller og utforsker kontekstuelle rammenr perspektivene opererer i. Entreprenørskapsforskningen trekker frem migrasjonserfaring som et grunnleggende fellestrekk mellom etniske entreprenører, da den legger grunnlaget for nettverksdannelse som igjen spiller en betydelig og sammensatt rolle med hensyn til entreprenøriell aktivitet. Migrasjonserfaringen påvirker også markedsmønster og suksessrate vedrørende entreprenøriell aktivitet på bakgrunn av informasjonsdeling og kollektiv beslutningstakingsprosessen. Oppgaven understreker at disse sammenhengene og påvirkningsmekanismene påvirker og avhenger av hvilke forutsetnigner som er gjeldende med hensyn til den kulturelle konteskten de befinner seg i, og beror på forholdet mellom minoritets- og majoritetsbefolkningen. Avslutningsvis trekkes det frem to forskningsrapporter vedrørende etniske entreprenører i Norge som illustrerer at selv innenfor et forholdsvis homogent og lite samfunn – så fremkommer det åpenbare differanser, noe som understøtter heterogeniteten blant etniske minoriteters forhold til entreprenøriell aktivitet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bodøen_US
dc.subjectbedriftsøkonomien_US
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectentreprenørskapen_US
dc.titleKulturelle, sosiale og økonomiske påvirkningsmekanismer innenfor etnisk entreprenørskap : en teoretisk utredningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel