Hvordan påvirker ledere supervekst i virksomheter? : en studie av fem supervekstledere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140656Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan ledere påvirker supervekst. Vårt fokus har
vært å se på hvordan lederens egenskaper, nettverk, overvåkenhet og initielle faktorer påvirker
supervekst i lederens virksomhet.
Stadig flere virksomheter opplever supervekst og blir av Dagens Næringsliv, i samarbeid med
Dun & Bradstreet, kåret til gasellebedrifter. Kriteriene som skal være oppfylt for at en
virksomhet skal kunne være en gasellebedrift – eller supervekstvirksomhet som vi ønsker å
kalle dem – er at de må ha eksistert i minst fire år. I tillegg må virksomheten ha levert positive
regnskap så lenge de har eksistert, samt opplevd omsetning på 1 million kroner første leveår. I
tillegg må virksomheten ikke opplevd negativ vekst, doblet omsetningen og levert positivt
driftsresultat – alt de fire siste årene. Siste kriterium er at de må være eller ha vært et
aksjeselskap. Problemstillingen som vår oppgave baserer seg på er:
HVORDAN PÅVIRKER LEDERE SUPERVEKST I VIRKSOMHETER?
Litteraturen som er benyttet i denne studien, omfatter først etablering av virksomheter og ulike
faktorer som spiller inn på en etableringsprosess. Vi tar så for oss kommunikasjon – både intern
og ekstern, og påpeker viktigheten av dette for en supervekstleder og hans virksomhet. Videre
tar vi for oss kreativitet, og da ser vi både på den kreative leder, og hvordan lederen fremmer
kreativitet blant de ansatte. Hvordan ledere forholder seg til selvinnsikt og selvtillit er også et
aspekt som synes sentralt i denne studien, og hva det har å si for evnen til å lede ansatte og en
virksomhet mot supervekst – i tillegg til hva lederens motivasjon og evne til å motivere sine
ansatte har å si for supervekst. Vi kommer da inn på lederens overvåkenhet og hvordan lederen
evaluerer og oppdager muligheter. Til slutt i litteraturgjennomgangen tar vi for oss lederens
nettverk der vi beskriver interne og eksterne aktører – og hvordan lederens forholder seg til
disse.
Studien er basert på fem case, der intervjuer med fem supervekstledere utgjør studiens empiri.
Fire er basert i Nordland og én i Oslo. Empirien fra disse intervjuene og relevant litteratur, utgjør
analysen.
Beskrivelse
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2010