dc.contributor.author | Knutsen, Aleksander Sjøgård | |
dc.date.accessioned | 2009-10-09T11:35:34Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/140678 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er skrevet som en avslutning på masterstudiet ved Høgskolen i Bodø og tar
for seg anbefalingers påvirkning på aksjekurser. Denne oppgaven er valgt i tråd med
forskerens interesse for det norske aksjemarkedet og ønsket om å undersøke en av de mange
påvirkningene på aksjekurser. Temaet var enkelt å velge fordi det er interessant og ikke så
mye forsket på i Norge før. Det var derimot vanskeligere å velge undersøkelsesperiode og
avgrense undersøkelsen på en fornuftig måte. Til slutt ble det besluttet å se på anbefalinger
publisert på nettstedet hegnar.no for perioden 19. mars 2007 til 13 juli 2007. Oppgavens
problemstilling er som følger:
”Påvirkes aksjekursene på Oslo Børs av anbefalinger som blir publisert på nettstedet
hegnar.no?”
For å best mulig kunne finne svar på denne problemstillingen har undersøkelsen vært en
begivenhetsstudie. Dette er en metode med bred empirisk støtte og brukes blant annet for å
måle effekten av økonomiske lovbrudd i USA. Videre er det benyttet regresjon med minste
kvadraters metode. Markedsmodellen er brukt som utgangspunkt for å beregne
normalavkastningen. Alle forutsetningene er grundig utredet og testet for å sikre at validiteten
kan vurderes så godt som mulig. Artikler med anbefalingene og informasjonen i disse er
hentet manuelt. Kursdata er hentet direkte fra Oslo Børs sin internettside oslobors.no. For å
estimere, sortere og beregne alle dataene i undersøkelsen har statistikkprogrammet Eviews og
regnearket Excel blitt benyttet.
Videre har de ledende teoriene og deres opponenter blitt presentert, for å få en bred oversikt
over hvordan aksjekursene beveger seg med tanke på informasjon. Det er skissert og diskutert
en del empiri i forbindelse med mange av teoriene presentert i oppgaven. Det er også sett på
hva andre har funnet om problemstillingen og hva som gjøres for å legge til rette for effisiente
aksjemarkeder i Norge.
Resultatene av undersøkelsen viser at det er en effekt på publiseringsdagen som følger
anbefalingen for positive og negative anbefalinger, mens for de nøytrale anbefalingene er det
alltid en negativ effekt på publiseringsdagen. Det er for de fleste typer anbefalinger en effekt
også 1 og 2 dager før publiseringen, noe som kan tyde på at disse anbefalingene som er publisert på nettstedet hegnar.no ikke er helt ny, men inneholder gammel informasjon som
allerede er innbakt i prisene. Denne undersøkelsen vil ikke gå nærmere inn på hva dette kan
komme av annet enn å nevne mulige grunner til dette i konklusjonen. Det er også en
reverseringseffekt for alle anbefalinger dagen etter publiseringen. Unntaket fra dette er for
nøytrale anbefalinger hvor reverseringen kommer på dag fire etter publiseringen. Resultatene
av fortegnfordelingen for de forskjellige avkastningene er også skissert og forsterker de
funnene som er konkludert med. Det er verdt å merke seg at denne undersøkelsen ikke kan
generaliseres ut over utvalget, etter som forutsetningen for dette ikke er oppfylt.
Konklusjonen blir derfor at anbefalingene klare å påvirke aksjekursene i en viss grad når det
ble undersøkt et gjennomsnitt av mange anbefalinger for denne aktuelle
undersøkelsesperioden. | en |
dc.format.extent | 297503 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Høgskolen i Bodø | |
dc.subject | bedriftsøkonomi | en |
dc.subject | finansiering | en |
dc.subject | investering | en |
dc.title | Aksjeanbefalingers påvirkning på aksjekurser : påvirkes aksjekursene på Oslo Børs av anbefalinger som blir publisert på nettstedet hegnar.no? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en |