Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSivertsen, Kjetil A.
dc.contributor.authorThomassen, Cato
dc.date.accessioned2009-10-26T09:06:24Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140686
dc.descriptionMastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009
dc.description.abstractI denne masteroppgaven var følgende problemstilling grunnlaget for vår forskning; ”Hvordan fastsetter et utvalg små opplevelsesbedrifter i Nordland pris på produktene sine?” I tillegg til problemstillingen satt vi opp noen underpunkter for å avgrense forskningen ytterligere. For å løse problemstillingen presenterte vi første teori om prissettingsmetoder som små opplevelsesbedrifter kan benytte seg av. Deretter så vi om det er samsvar mellom de presenterte prissettingsmetodene og måten de utvalgte bedriftene fastsetter pris på. Det gjorde vi for å ha et grunnlag for å kartlegge hvordan bedriftene fastsetter pris. Til slutt sammenlignet vi hvordan de utvalgte bedriftene fastsetter pris på for å se om det var noen likheter og ulikheter i deres prissetting. Vi valgte å intervjue seks bedrifter lokalisert i Nordland for å innhente empiri til oppgaven. Alle intervjusubjektene var personer med stillinger i bedriften som var relatert til prissetting. Vi benyttet oss av halvstrukturerte intervjuer slik at intervjuene fikk en god flyt. På den måten sikret vi at vi fikk tilgang til mest mulig informasjon fra intervjusubjektene våre og at datakvaliteten ble tilsvarende høy. Analysen baserte vi på informasjonen vi innehentet fra våre intervjusubjekter, generell informasjon om bedriften, samt den teorien vi presenterte om prissettingsmetoder små opplevelsesbedrifter kan benytte seg av. Analysen vår viste at de involverte bedriftene hadde lite eller ingen kompetanse knyttet spesielt til prissetting. Bedriftene så på prissetting som et svært viktig område, men hvor stort fokus de hadde på prissetting varierte fra bedrift til bedrift. Alle bedriftene benyttet seg i stor grad av kostnadsorientert prising, og sammenlignet seg til en viss grad med konkurrentene og den prisen de fastsetter. Det var lite fokus på kundeorientert prising, og de færreste benyttet seg av noen grad av etterspørselsorientert prising. Prissettingsmetodene til de involverte bedriftene var stort sett like, selv om bedriftene varierte i antall ansatte, fokuset på prissetting, kompetanse og når bedriftene ble etablert. Den eneste tydelige forskjellen mellom bedriftene var på bedriftenes ønske om å lære nye prissettingsmetoder. Der så alle bedriftene, bortsett fra de to største og eldste, et klart forbedringspotensial i sine prissettingsmetoder.en
dc.format.extent573417 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherHøgskolen i Bodø
dc.subjectbedriftsøkonomien
dc.titlePrissetting av opplevelsesprodukter : en studie av prissettingen hos et utvalg små opplevelsesbedrifteren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel