Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPettersen, Silje
dc.date.accessioned2012-07-31T10:53:29Z
dc.date.available2012-07-31T10:53:29Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140810
dc.descriptionMasteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven består i å undersøke i hvilken grad de to flyaktørene SAS Group og Norwegian Air Shuttle bruker sikringskontrakter for å redusere prisrisikoen med hensyn på en volatil drivstoffpris. I tillegg kommer det fram hvordan de ulike sikringsstrategiene påvirker konkurransene mellom selskapene. En del av formålet med oppgaven er å vise hvorvidt flyselskapene kan redusere risikoen ved bruk av futureskontrakter til sikringsformål. Derfor vil en betydelig del av undersøkelsen bestå i å analysere kontrakter med to ulike sikringshorisonter på 2 og 4 måneder ved bruk av regresjon. Kontraktene som analyseres er Light Sweet Crude Oil Futures, Heating Oil Futures og Brent Crude Oil Futures med forfall om 2 og 4 måneder. Regresjonsanalysene forteller oss hvilken effektivitet sikringen har og hva som er det optimale sikringsforholdet. Resultatene av disse analysene er varierende, men hedgingeffektiviteten viser seg å ligge et sted mellom 30 og 80 %. For å undersøke om det er stabilitet i resultatene av regresjonsanalysene, har jeg funnet det nødvendig å gjøre undersøkelsen av kontraktene over to like lange tidsperioder. Den ene perioden strekker seg fra januar 2004 til desember 2007, og den andre strekker seg fra januar 2008 til desember 2011. I begge periodene er det kontrakten på Heating Oil som har den høyeste sikringseffektiviteten, mens Brent Crude Oil kommer dårligst ut hvis vi ser bort fra kontrakten på Crude Oil med 2 måneders løpetid i periode 1 som fikk uvanlig lav hedgingeffektivitet. Poenget med disse analysene er først og fremst å understreke at sikring fører til betydelig risikoreduksjon. Etter å ha vist resultatene av regresjonsanalysene, kommer det deretter en grundig undersøkelse av selskapenes års- og kvartalsberetninger der det kommer frem hvilke sikringsstrategier selskapene har fulgt de siste 9 årene. Det viser seg at SAS sikrer drivstofforbruket med mellom 40 og 70 % til enhver tid, mens Norwegian ligger på en sikringsgrad fra 0 til 50 %. I denne delen vil også finansielle nøkkeltall og annen informasjon fremkomme som et ledd i undersøkelsen av sikringsaktivitetenes innflytelse på konkurranseforholdet, og for å understreke at selskapene i betraktelig grad er eksponert for risikoen for uventet høye kostnader i perioder med bratt prisstigning. I disse analysene vil historiske aksjekursdata og valutakursdata bli tatt i bruk for å vise at sikringen kan bidra til verdiskapning ved at volatiliteten i kontantstrømmen reduseres ved bruk av derivater.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectbedriftsøkonomino_NO
dc.subjectfinansieringno_NO
dc.subjectinvesteringno_NO
dc.titleRisikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel