Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeggdal, Tove
dc.date.accessioned2012-07-31T12:25:28Z
dc.date.available2012-07-31T12:25:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140814
dc.descriptionMasteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å skape en forståelse innovasjonsprosessen i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter. Ved å studere hva som skaper innovasjon i opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter, ut fra ulike teorier som samarbeid og hvilke typer aktører som involveres, eller bør involveres i innovasjonsarbeidet. For slik å enklere kunne forstå hvorvidt rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter ved hjelp av samhandling kan få et bedre utgangspunkt for å drive sine innovasjonsprosesser. Temaet for oppgaven er: Åpen innovasjon og betydningen av regionale innovasjonssystemer i opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter – en studie av bedrifters satsing på opplevelsesturisme i Indre Namdal. Resultatene fra oppgaven er at drivkreftene for innovasjoner for opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter i størst grad kommer fra impulser fra kunder, organisering av åpne prosesser med kunden er derfor spesielt viktig. Behovet for å drive innovasjonssamarbeid kommer i sterk grad fra mangel på tid og ressurser til å drive innovasjonsprosessen alene. For å organisere innovasjoner i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter er det essensielt at de positive effektene ved åpen innovasjon fremheves, der tid, kostnad og kunnskap er hovedpilarene. Det er spesielt viktig i en slik organisering at nytten av å åpne opp egen innovasjonsprosess kommer frem, da det kan antas å være lettere for denne typen bedrifter å fokusere på utveksling av ideer og kunnskap utenfra og inn enn vice versa. Økonomiske insentiver kan tenkes å motivere bedriftene til å samarbeide i større grad enn et fokus på kompetanse om innovasjon. Kreative møteplasser på tvers av etablerte strukturer anses å ha en særlig positiv effekt på bedriftenes utbytte av innovasjonssamarbeid.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectbedriftsøkonomino_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.subjectentreprenørskapno_NO
dc.titleÅpen innovasjon i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifterno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel