Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNaustvik, Barbro Serine Ravn
dc.contributor.authorØrnes, Ragnhild
dc.date.accessioned2012-07-31T12:31:41Z
dc.date.available2012-07-31T12:31:41Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140824
dc.descriptionMasteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstract”Det opplevelsesbaserte reiselivet er den siste ville vesten” -Jann Engstad, Lofoten Aktiv I dag er vi på vei fra tjenesteøkonomien og over i en opplevelsesøkonomi hvor, noe som vil si at flere virksomheter tar inn opplevelser som en del av sitt produkt eller sin tjeneste, hvor kundene er økonomiens største drivkraft. Opplevelsesbasert reiseliv er den største bransjen innenfor opplevelsesøkonomien. Denne næringen er i en prematur fase, og det er gjort begrenset med forskning på denne bransjen. For at bedrifter i opplevelsesnæringen skal være attraktive er det viktig at bedriftene kontinuerlig jobber med innovasjon, som vil si å utvikle nye kombinasjoner av eksisterende ressurser, da kundene til enhver tid etterspør nye opplevelser. Når kunden i opplevelsesøkonomien har forbrukt et opplevelsesprodukt vil de sjeldent kjøpe det samme produktet igjen, det stilles derfor krav til at næringen fokuserer på innovasjon. Vi ønsket med denne undersøkelsen å finne ut hva som skaper innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv. Vi har tatt utgangspunkt i fem drivkrefter som påvirker innovasjon i andre næringer, og undersøkt hvordan disse påvirker innovasjonen i opplevelsesnæringen. Vi har jobbet ut i fra følgende problemstilling: ”Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? - En studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten” Målet med vår forskning er at den skal være aktuell for næringen, og skape en forståelse av hva som er innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv. Denne studien skal definere innovasjonen i næringen og kartlegge hvordan ulike drivkrefter påvirker innovasjonsaktiviteten. For å besvare problemstillingen tok vi utgangspunkt i drivkreftene; entreprenøren, teamet, virkemiddelapparatet, nettverket og kunden. Et sentralt poeng med oppgaven er at bedriftene i opplevelsessektoren kan deles inn i to grupper; primær- og sekundær opplevelsessektor. Bedriftene i den primære sektoren tilbyr opplevelser som sitt hovedprodukt og bedriftene i den sekundære sektoren tilbyr opplevelser som et supplement til andre produkter. Drivkreftene deles også opp i to grupper; indre- og ytre drivkrefter. Entreprenøren og teamet er indre drivkrefter for innovasjon, mens virkemiddelapparatet, nettverket og kunden er ytre drivkrefter. Av oppgaven kommer det frem at bedriftene i den primære sektoren er de mest innovative. Dette fordi de i størst grad benytter seg av de ytre drivkreftene, som er påvirker innovasjon direkte. Det kommer tydelig frem av oppgaven at de indre drivkreftene i liten grad påvirker innovasjonen. Oppgaven argumenterer derfor for at opplevelsesbaserte bedrifter bør benytte seg av de ytre drivkreftene for å øke sin innovasjonsaktivitet. For å ta fatt på undersøkelsen startet vi med et litteratursøk som omhandlet innovasjon, drivkrefter for innovasjon og opplevelsesøkonomi. Dette dannet grunnlaget for en rekke antakelser. For å strukturere innsamlingen av de empiriske dataene og analysen av disse valgte vi å jobbe ut i fra en forskningsmodell. Modellen ble utarbeidet på grunnlag av litteraturen, og ut i fra denne lagde vi intervjuguiden. Vi gjennomførte intervjuer med fem opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter i Lofoten. Analysen av de innsamlede empiriske dataene tilsa at drivkreftene hadde ulik påvirkning på innovasjonen i bedriftene. Vi fant også at det eksiterer ulike typer av innovasjon i næringen. Innovasjonen i den opplevelsesbaserte reiselivsnæringen er i all hovedsak inkrementelle produkt- og markedsinnovasjoner. De interne drivkreftene påvirker innovasjonen indirekte, mens de ytre drivkreftene har en direkte påvirkning på innovasjon av opplevelser. På grunnlag av analysen valgte vi å modifisere vår forskningsmodell for å vise at drivkreftene ikke har samme påvirkning på innovasjon. Målet med modellen er først og fremst at den skal være til nytte for bedriftene, men også bidra til å øke innovasjonen i den opplevelsesbaserte reiselivsnæringen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectbedriftsøkonomino_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.subjectentreprenørskapno_NO
dc.titleHvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofotenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel