Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHinna, Anne Kari
dc.contributor.authorStrømme, Espen Sørmo
dc.date.accessioned2010-10-20T10:57:33Z
dc.date.available2010-10-20T10:57:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140978
dc.descriptionMasteroppgave i næringslivsjournalistikk (MBA) – Høgskolen i Bodø, 2010en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om økonomijournalistikk i regionaviser. Oppgaven fokuserer på økonomijournalistikk i møte med finanskrisen. Vi har sett på hvordan regionavisene Adresseavisen, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad oppfatter sin samfunnsrolle under finanskrisen og hvordan dette kommer til uttrykk på trykk. Vårt utgangspunkt for å gå i gang med undersøkelsen var bekymringene som meldte seg etterhvert som verdensøkonomiens alvorlige knekk begynte å gå opp for folk. Bedrifter stod i fare for å gå konkurs, folks arbeidsplasser var i fare - mange av disse lå i distriktene. Vår hypotese var at det er regionavisene som i hovedsak er best skikket til å overvåke og skrive om næringslivet i distriktene. Vi gikk også ut fra at regionavisene i større eller mindre grad anser det som sitt samfunnsoppdrag å gjøre denne jobben. Vi har intervjuet økonomijournalister og deres ledere for å forstå hvordan de ser på sin rolle i denne krisen og hvorfor journalistikken har blitt som han har blitt.Videre har vi sett på økonomijournalistikken som har blitt produsert gjennom en kvantitativ gjennomgang av økonomijournalistikk i de fire avisene i løpet av en måned i 2009. Her har vi særlig lagt vekt på stoff som er koblet til finanskrisen. Gjennom begge disse metodene ser vi etter fremgangsmåter og konkrete saker på trykk som bidrar til å forstå finanskrisens virkninger i et større perspektiv enn gjennom en sak-til-sak-dekning. Resultatene viser at finanskrisen opplevdes ulikt i redaksjonene. Skillet mellom avisene vises både i forhold til hvordan redaksjonene opplevde effektene av krisen, og til hvilke tanker de hadde om å dekke den. Om lag 20 prosent av økonomistoffet fra perioden vi har kodet har en kobling til finanskrisen. Oppgaven viser at det er særlig enkeltbedrifter som dominerer som saksområde i finanskrisestoffet. Sakene er oftere positive enn negative og – som andre studier har vist før – er det menn som dominerer blant kildene. Det er lite stoff om finanskrisen som er knyttet til offentlig sektor i forhold til det vi ser i økonomijournalistikken generelt. Mens vi ser tendenser til en strukturert dekning av krisen som fenomen i Bergens Tidende og Adresseavisen, har særlig Fædrelandsvennen, men også Stavanger Aftenblad, dekket krisen med et sak-til sak-perspektiv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bodøen_US
dc.subjectnæringslivsjournalistikken_US
dc.subjectmbaen_US
dc.titleMed finanskrise på blokken : økonomijournalistikk i krisetiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel